לתרומות לחץ כאן

עץ בחצר פרטית שענפיו מסתירים נוף לשכן העליון

עץ הנטוע בחצר השכן בקומה שתחת דירתי. במשך השנים הוא גדל לגובה ומסתיר לי את הנוף מהמרפסת. האם יש בידי לדרוש מהשכן לקצץ אותו לגובה שלא יפריע?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

הנך רשאי לגזום את הענפים המפריעים לך, אבל הטרחה היא עליך ואינך יכול לחייב את השכן לעשות את העבודה, אלא לתת לך להיכנס ולגזום.

מקורות:

חצר בבית משותף אינו רכוש פרטי עד לגובה הרקיע (עיין עלון המשפט גליון 37 עמוד 4). וממילא השכנים זכאים לכך שהעצים לא יסתירו להם את הנוף ושחזית הבנין תהיה דומה לצורה שהיתה נראית כאשר רכשו את הדירות מהקבלן וללא שינוי לרעה לחלק מהשכנים.
אבל, כיון שהעץ נטוע ברשות, שהרי מדובר בחצר פרטית המשמשת לכך, מי שהענפים מפריעים לו עליו הטרחה לגזום. כן משמע בשו"ע חו"מ סי' קנה סעיפים כו, כח, ל וכן פסק בשו"ת חלקת יעקב חו"מ סי' י אות ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום
    ברצוני לשאול שאלה.
    רכשתי דירת גן מקבלן כשבחצר דשא סינטטי עצי פרי ונוי ופרחים. הצמחייה הייתה צעירה ולימים צמחה וגבהה . עלי לציין שהדירה ממוקמת בשורה ראשונה לשמורה של עצים. בגינה שלושה ברושים צרים שגבהו ומגיעים לגובה דירת השכן מעל. הברושים והברוש הקרוב לחלון המטבח של השכן כ-2 מטר. התבקשתי מהשכן לגזום את הברושים כי הם מפריעים לאשתו כשהיא מבשלת במטבח, ולא: יתבע אותי. הברושים משתלבים עם הנוף של השמורה ולא סוגרים את האוויר ורק מוסיף עוד ירוק לעיניים, מה גם שזה מטבח ולא מרפסת.
    שכן זה הוא שמפריע לנו, בזה שזורק באופן קבע בדלי סיגריות ולפעמים אף דלוקות, שקיות, ניירות שופכים מים מלוכלכים כאילו החצר שלנו פח אשפה ולמרות שבקשתי אין ספור פעמים, ממשיכים הם בשלהם מה שמראה על אופיים.
    אודה על תשובתך הדחופה לי מאוד.

  2. כפי שכתבנו בתשובה, במקרה זה לא ניתן לחייב אתכם לגזום, הנידון הוא רק אם הנכם חייבים לתת רשות לשכן לגזום בעצמו. דעתי נוטה שכן, משום שבהתחלה העצים לא היו גבוהים כל כך והשאלה אם העצים מפריעים או לא תלויה בטעמו של השכן.
    הערת אגב, התשובות בדיני ממונות באתר אינן מחייבות את הצדדים והן נועדו כדי לסייע לאנשים להגיע להסדר מרצון ומחוץ לבית דין. ואם זו גם מטרתכם, הטענות על האופי אינן במקומן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל