לתרומות לחץ כאן

פתיחת עסק או בית כנסת בבית משותף

שאלה:

בס"ד שלום. שאלה! אם יש לי שכן שפתח קליניקה או בית כנסת בבית שלו. וזה מפריע לכל השכנים. המון אנשים נכנסים וצפוף בקושי אפשר לעבור והם תופסים לנו את החניות ומלאה לכלוך בחדר המדרגות וזה מפריע לדיירים מאוד! וזה בנאדם ששכר את הדירה לאנשים והם עשו מיזה בית כנסת או קליניקה וכד. והמקום פעיל כל הלילה ולא ניתן לישון. מה הדין במקרא כזה? מותר לו לפתוח בית כנסת או כל עסק אחר או שאסור?

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שמעוניין להקים עסק פרטי בתוך הבית, בסוגי עסקים שמקובל שעושים בבתים, כגון פעוטון, פאנית או מכירה חד פעמית – מותר. בסוגי עסקים שמקובל למוכרם בחנויות – יכולים השכנים לעכב עליו. ונראה שגם עסקים קטנים, או בשעות מועטות, שלא נהוג לשכור חנות בשל כך, יכול לעשותם בתוך ביתו.

במקרה שלך – שפותח קליניקה – אם מדובר בעסק קטן, יש להקל. ואם מדובר בעסק קבוע וגדול, יש יכולת ביד השכנים לעכב.

לגבי בית כנסת בתוך בית שבבניין משותף, מעיקר הדין מותר לפתוח דבר מצווה ואין השכנים יכולים לעכב. אלא שבבית כנסת יש סכנה לשכנים שדרים מעל הבית כנסת, ולכן יכולים השכנים שמע"ג הבית כנסת לעכב עליו.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ת חת"ס חו"מ סימן צב גבי מוכרי יין ויי"ש בביתם ורצו השכנים לעכב על המכירה. ופסק החת"ס על פי דברי המהרלב"ח (סימן צז) שכיון שאי אפשר למכירת היין בשוק, שעיקר הפרנסה שבאים אנשים לשבת בבית המשתה היין, להפיג את הצער והפחד, על כן לא יכולים השכנים להתנגד מהחנות שתיעשה בבית.

ולפ"ז כל מכירה שמקובל שתיעשה בבית לא יכולים השכנים לעכב בטענת רעש ועוברים ושבים. ומסתבר שה"ה עסק קטן שלא מקובל שיעשה בשוק, שלא יכולים לעכב.

ויש לתת טעם בדין הנ"ל, לפי דברי החזו"א (ב"ק סימן יא אות כ): "ואמנם נזקי שכנים תלוי לפי ישוב העולם, וכל שעל המזיק קשה הזהירות ביותר, ואם אנו מחייבים אותו בכך אנו מקפחים את ישובו בעולם, אז אין אנו חושבים זה נזק אלא זהו ישובו של עולם".

לגבי בית כנסת בבית משותף ראה מאמר שכתבתי בעלון המשפט גליון מספר 53.

גם במקרים שמותר לפתוח עסק או בית כנסת, יכולים הדיירים לעכב על שימוש בחניות הבניין, ולחייב את השכן התוספת לכלוך שנעשה בגרמתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל