לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שכן מעשן נרגילה

שאלה:

שלום רב, רציתי לברר דין תורה בסוגיה שמציקה לי מאוד. ברוך ה', זכיתי לקנות דירה בבניין חדש ולפני שנה עברתי אליה. לאחר שעברתי לדירה התברר לי כי בדירה מתחתי גר מישהו שכל יום וכמה פעמים ביום יושב במרפסת ביתו ומעשן נרגילה. הנרגילה מוציאה כמות גדולה מאוד של עשן ואין להשוות אותה כלל לסיגריה. עם הרוח רוב העשן שיוצא מהנרגילה נכנס לביתי דרך החלונות. מיותר לציין כי עשן זה מסוכן לבריאות והוא אף מסרטן. פניתי פעמיים לשכן וביקשתי שיפסיק כי הוא ממש חונק אותי בביתי יום יום, כמה פעמים ביום. שלחתי לו גם מקורות והוכחות כדי שיבין שעישון הנרגילה מסוכן לבריאות וכדאי לו להפסיק. לצערי, בקשתי נפלה על אוזנים ערלות והוא ממשיך במעשיו. מבירור עם עורך דין, אין במדינת ישראל חוק היכול להגביל אדם בביתו או במרפסת ביתו לעשות ככל העולה על רוחו. במקרה דומה ומפורסם שהגיע לבית משפט לפני שנה, לא רק שלא פסקו נגד המעשן, אלא אף חייבו את השכנים הסובלים לשלם הוצאות משפט למי שמעשן נרגילה. כתוצאה מהעשן, אני סוגר באופן קבוע את כל חלונות ביתי. לפעמים העשן והריח נכנסים גם כאשר החלונות סגורים (קשה להאמין לכך, עד שנמצאים בדירה ומרגישים זאת). כמה שאלות: 1. האם על פי דין תורה יכול אדם בתוך ביתו/מרפסתו להפיץ רעל על בסיס יום יומי, שברור שבגלל הרוח הוא נכנס לבית שכנו והוא מרעיל אותו? האם לא מדובר ממש בתקיפה? בגרימת נזק בריאותי? 2. מרוב ייאוש כבר חשבתי למכור את הדירה ולעבור למקום אחר, במקרה זה האם חובה עלי לציין בפני הקונה שמתחתי גר שכן שמעשן נרגילה כל יום? 3. אני מתפלל יום יום לקב"ה שיציל אותי ויעביר את השכן למקום אחר. האם אתם יכולים לכוון אותי לתפילה ספיציפית או סגולה שתעזור? שבוע טוב, הסובל

תשובה:

שלום וברכה,

1. לפי הלכה ניתן לעכב על שכן שלא יעשן במרפסת ויזיק בריח רע לשכנים. ואם מעשן רוב שעות היום לא מועיל על כך מחילתו – שגם אם שתק השכן תקופה ארוכה יכול למחות בו שיפסיק. ואם מעשן לעיתים קרובות ולא רוב שעות היום לדעת מרן השולחן ערוך יכול לעכב עליו. ולדעת הרמ"א לא יכול לעכב. והש"ך פסק שיכול לעכב עליו שלא לעשן. ולכן להלכה יכול לעכב על כך. (ומצידנו אין מקום לפסיקת בית המשפט).

2. כאשר אתה מוכר את ביתך עליך להודיע על כך לקונה שיש שכן שמזיק בריח רע.

3. כל תפילה תעזור. והשם יהיה בעזרך.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה מתירים לאדם להשתמש ברכוש הפרטי שלו למרות שבעקיפין גורם נזק לשכן ואין לנו למנוע מאדם שימוש בביתו הפרטי. אמנם בארבעה סוגי נזקין אסרו על האדם לעשות בתוך שלו כאשר הדבר מזיק לחברו, ואלו הן: עשן, ריח בית הכסא, אבק ונדנוד הכתלים. והטעם שנזקין אלו אין הדעת סובלתן. והרמב"ן (ב"ב נט ע"א) ביאר שנזקין אלו הם נזק הגוף ולא נזק לממון השכן. פרטי הדינים של עשן המזיק – ראה שו"ע חו"מ סימן קנה סעיפים לו – לז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל