לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים בכוס חד פעמית

האם אפשר ליטול ידיים (של בוקר ואשר יצר) בכוס חד פעמי שקוף רגיל?

תשובה:

לכתחילה יש להעדיף כלי שאיננו חד פעמי לנטילת ידיים וכן לקידוש, אך אם אין כלי אחר אפשר להשתמש בזה.

מקורות:

בשו"ת אגרות משה או"ח חלק ג' סי' ל"ט כתב שאין לכוס זו חשיבות כלי ואין לקדש בה, וכן כתבו פוסקים נוספים (ראה בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' כ"ג ועוד), אך יש החולקים בזה, והביא השמירת שבת כהלכתה בפרק מ"ז סעיף י"א מהגרש"ז אוירבך זצ"ל שלכתחלה לא יקדש בכוס חד פעמית, אך אם אין לו כוס אחרת יכול להשתמש בה. וסברת המתירים היא שהכוס מצד עצמה ראויה לשימושים חוזרים אך דרך העולם לזרוקם, ואין מנהג העולם מגדיר את דין הכוס, ויש שכתבו שבכוסות של היום אף האגרות משה יודה שיש להם שם כלי מחמת חוזקם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. במקום העבודה שאני עובד הכלי ממש לא נקי ואני נגעל לגעת בו ממש, האם ניתן להישתמש בכוס פלסטיק חד פעמי/קרטון על מנת להימנע מלגעת בכלי נטילה המלוכלך עם חיידקים? (על סמך שהכלי לא נקי)
    תודה.

  2. לכאורה יתכן להעיר דיש לחלק בין קידוש לנט"י, דהאג"מ לא פסל לקידוש, כי אם מחמת שצריך כוס שלם לקידוש וכן ברהמ"ז, אולם בנט"י יש דין בכלי ולאו דוקא שלם (כל עוד מכיל רביעית, וכגון גביע שרגלו שבורה שלקידוש נפסל ולנט"י כשר). ובכתב עת בית הלל (לא, תשס"ח, טז – יז), דעת הגרע"י להקל בזה לכתחילה לקידוש.
    אבל אה"נ דבאול"צ פסל ח"פ לנטילה מטעמא אחרינא דלדעתו אינו נחשב לכלי כלל לענין טו"ט יעו"ש בראיותיו.
    בכבוד ויקר

  3. אנוכי הרואה כעת שכדברי כת"ר מבואר במנח"י (י כג).
    אמנם איהו גופיה מציין שדבריו מוסיפים על האג"מ והנני מעתיק לשון האגרות משה בעניין זה (ח"ג סי' ל"ט):
    בדבר כוס של קידוש אם רשאים לעשות על כוס שנעשה מנייר שהיא כלי רק לשעה. ששמע שאסרתי, אמת הדבר דהא התוס' מפרשים דחי שנאמר בדברים הצריכים בכוס של ברכה. הוא שיהיה הכוס גופו כלי שלם. ואיפסק כן בשו"ע (סי' קפ"ג סעי' ו') וכ' המג"א (סק"ה) דאפילו נשבר רק בסיס שלמטה נמי פסול אף שגוף הכוס שלם. וכוס של קידוש טעון כל מה שטעון כוס של ברכת המזון כדאיתא אלמא דבעינן שיהא הכוס נאה, שרק כוס זה כשר לברהמ"ז ולקידוש.
    ורואה אני דכוס של נייר שהוא רק לשעה על פעם זה לבד, הוא עוד גרוע דאין לו שום חשיבות שודאי אינו ראוי לברהמ"ז ולקידוש. אך בדליכא כוס אחר אולי יש להקל, עכ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל