לתרומות לחץ כאן

ייעוץ לקנאה בבעל

בס"ד

כבוד הרב שלום!
יש לי בעיה שאני מאוד מקנאה בבן זוגי. שנינו מוסיקאים. פסנתרנים. הוא גם זמר. העובדה הזאת קשה לי מאוד. ואני עובדת על עצמי מבחינת הקנאה (פעם הייתי בסתר ליבי "מאחלת" לו שלא יצליח כי הקנאה שגעה אותי). אני מאוד עובדת על עצמי, אבל זה מטריף את דעתי וקשה לי מאוד. אני מרגישה אפס לידו בתחום הזה. חשוב לי שתדע שאני אוהבת אותו מאוד מאוד.
מה עושים עם הקנאה הזאת? אני מרגישה רע מאוד, לא שווה כלום ולא יודעת איך לעבוד על עצמי.
תודה כבוד הרב. ושבת שלום

תשובה:

שבוע טוב

את מתארת תחושה של קנאה וחוסר הערכה עצמית -לפחות כשאת בנוכחותו של בן זוגך.

הקנאה כשלעצמה אינה בהכרח דבר פגום, ובמקורות מוזכרת הקנאה  אף לשבח, כקנאת סופרים תרבה חכמה. כך שהידיעה וההכרה שלחברי יש דברים טובים וסגולות שגם אני הייתי רוצה בהם, זה לגמרי בסדר.

החלק הרע שבקנאה, שהוא ממש "גומר" את האדם מבפנים הוא:

1.  כאשר המקנא מתחיל להרגיש שהשני "שווה" יותר, וממילא גם שהוא פחות שווה. למשל: 2 ילדים משחקים במשחק תחרותי, מהרגע שהאחד ירגיש שהמנצח הוא לא רק "ניצח במשחק" אלא הוא, כאדם, "שווה יותר" הוא יתחיל להיות אכול, וממילא גם לקוות לכשלונו של חברו.

2. בנוסף, כאשר ההסתכלות היא : או אני או הוא , כמו במשחק המדובר, אזי אנו בתחרות , וכדי שאהיה שווה זולתי חייב להכשל,

לעומת זאת בקנאה בריאה אנו לא בתחרות וייתכן שהוא יצליח וגם אני…

כשאנשים בוגרים מקנאים, -כשאין זו הפרעת אישיות כלשהי- הדבר מצביע על כך ש  או- במקרה הפשוט, שהמקנא חש חוסר שוויון עם זולתו, ולכן חשוב לו ליצור שוויון. ובמקרים יותר קיצוניים, הקנאה באה ממקום של, "מה אני תורמת לקשר", מה אני מוסיפה, בהכל הוא טוב ממני, הוא לא צריך אותי, ואין לי סיבה שיעריך אותי.

מובן מאליו שאין דבר כזה, כי לכל אדם מעלות וחסרונות, וגם כשיש לנו מעלה בדרך כלל יש לה גם השלכות וצדדים פחות חיוביים. בקיצור, הבן אדם הוא ייצור מורכב…

את מציינת שאת מרגישה אפס לידו "בתחום הזה", ואני מבקש לאתגר אותך אם את לא חשה סתם "אפס לידו"…

באהבה אמיתית, אוהבים אותי בגלל מה ש"אני" ולא בגלל יכולותיי וכישוריי, בוודאי לא בתחום כל כך מסויים מתוך המכלול שבוודאי יש באישיותך.

בראשית כינון הזוגיות אכן מצוי שיש מאבקי כח סמויים סביב בניית הזהות המחודשת וקביעת יחסי הכוחות והמעמדות, ובהם נצפה שדוקא מושא ההערכה שלנו בבן זוגנו הוא גם הנושא שעמו אנו מתמודדים ומתקשים..

הרכיב החשוב ביותר לזוגיות טובה היא להרגיש טוב עם עצמך לידו, האם נוכחותו גורמת לי לקבל את עצמי יותר, להיות סלחנית יותר לעצמי ורגועה יותר בדימוי שלי כלפי הסביבה.

"אנו אף פעם לא אוהבים אדם לפי מה שהוא אלא לפי מה שהוא גורם ל נ ו  להרגיש"!!!

 בהצלחה רבה

הרב אלעזר וולך

0548418686

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל