לתרומות לחץ כאן

הליכה במקום שנעשית מחמת הליכתו מלאכה בשבת (מצלמה, אור הנדלק וכדו')

האם מותר להשתמש בבניין בשבת בפרוגקטור עם חיישין כאשר החיישן מזהה דמות הוא נידלק אוטומט ומתכבה אוטוממט לאחר מס שניות , שאלה זו על המתקין רצוני לחדד את השאלה שמדובר במערכות חשמל אוטומטיות שלא נישלטות או נעשות באותו רגע ע"י האדם
ומה הדין לגבי מי שעובר במקום שיש פרוגקטור כזה כאשר הוא יודע שאם יעבור תדלק הנורה , האם הוא עובר על איסור , ומה הדין בשוגג למי שעבר האם הוא עובר על איסור , האם אפשר לדמות את זה לדין גורר אדם מטה על גבי הקרקע ואנו חושש לחריץ שיגרם ( הרמבם)
השאלה נישאלת גם לגבי אדם שעובר ברחוב בשבת והיום בכל הרחובות מותקנות מצלמות האם יש להמנע או שהוא יכול ללכת כדרכו ללא חשש
רצוני גם לשאול אם בכלל מותר לצאת מהבית בשבת מאחר ויש צילומי לווין 24 שעות ואם כן אין לדבר סוף
אבקש מקורות ונימוקים

תשובה:

שלום רב.

אף שקשה לתת לדבר זה הגדרות ברורות וכלליות, אך בעיקרון ההלכה היא שבאופן שיש הנאה לאדם העור במקומות אלו מהמלאכה הנעשית עבורו, כגון אם הפרוג'קטור מאיר לו את דרכו, או שהמצלמה מצלמת אותו להנאתו, אין ללכת שם בשבת, אך אם אין לו הנאה מהמלאכות הנעשות מחמת הליכתו במרחק ממנו ואין לו שייכות אליהם אין לאסור זאת במקום שיש צורך לילך דרך שם, אף אם יודע שתגרם מלאכה האסורה מחמת כך. וכמו שברור לכל אחד שאין חשש ללכת בשבת אף שיש מצלמות לויין המצלמות כל דבר, כך אין חשש ללכת ברחוב במקום בו יודע שיש אור הנדלק מחמת הליכתו אם אין לו שייכות לכך, אמנם בחדר מדרגות בו צריך האדם את האור ודרך הדלקת האור היא על ידי הליכת האדם שם הרי שפעולה זו משתייכת אליו מחמת ההנאה והצורך שיש לו בה, אלא אם כן יש שם אור אחר ואדם אחד התקין לו שם תאורה לצורכי אבטחתו וכדו' שאז אין לאדם ההולך שם ענין בזה ודומה הדבר להליכה ברחוב. וכן לענין מצלמות אף שאדם הולך במקום שיש מצלמות כל עוד אין לו ענין בזה אין זה שייך אליו ומותר לילך שם. אך אם צריך את זה ודעתו על זה אסור. ובכל מקרה יש לדון לגופו וקשה לדמות בזה מילתא למילתא.

מקורות:

בספר ארחות שבת פרק כ"ו הערה מד הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הגר"ש וואזנר שליט"א והגר"נ קרליץ שליט"א שמותר לילך ברחוב אף שיש שם אור הנדלק מחמת כך ודימו הדבר ללויין המצלם בשמים שלכולי עלמא מותר לילך ברחוב אף שהמצלמה מצלמת אותו, וגדר הדברים כתב שם כיון שאין זה מלאכת מחשבת שאין לו קשר ישיר למלאכה אלא היא נפעלת ברחוק ממנו ואין לו כל תועלת המתייחסת אליו, וכן מטו משמיה דהגרש"ז אוירבך זצ"ל בשאלה שהיתה למעשה ברחוב בשכונת שערי חסד בה היה מתגורר שהראו לו את פעולתה של המנורה ואמר שאין זה מעשה של האדם כלל ומותר ללכת שם. אמנם בחדר מדרגות שיש לו תאורה מחמת הליכתו הרי שההנאה שיש לו מכך כמו שכתב שם סעיף כ"ח,  ולענין מצלמה כתב הארחות שבת בזה בפרק ט"ו סעיף ל"ה באריכות שאם אין לאדם צורך בזה מותר לו לילך אף שהמצלמות מצלמות אותו, והביא שכן פסק הגרי"ש אלישיב זצ"ל והתיר להכנס לבית חולים שיש בו מצלמה המצלמת את החדר על גבי מסך, אף שסבר שיש בכתיבה זו משום כותב, וכן כתב בחוט השני חלק ד' עמ' קס"ז. אמנם כשיש לאדם צורך בכתיבה זו כגון בבנין מגורים שבכדי שתיפתח הדלת יש צורך שתמונתו תראה על גבי המסך והשומר יפתח לו את הדלת אסרו הרבה פוסקים משום כמה חששות, איסור כותב על גבי המסך, שינויים בזרם החשמל הנוצרים מחמת כך וע"ש שיש מתירים אף באופן זה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ההנאה של האדם מהאור מקשרת אותו להחשיב את האור הנדלק כמעשה שלו, וכל עוד לא התכוון להנות (ובציור שהיה יכול שלא ליהנות כגון שהיה לו אור אחר, אך אם היה ברור שיהנה ודאי שזו כוונתו) גם אם נהנה אין זה נחשב מעשה שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל