לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה לנכרי משום איבה

שלום וברכה ובכבוד רב.
אני מלמד ז' מצוות בני נח לגויים, ומתעסק נגד פעילות מיסיונרים ואתיאיסטים נגד יהדות פה בחו"ל. וכמובן, מותר לענות לשאלות משום איבה (אם הם בכלל ישמעו..) . אבל דברתי עם ראב"ד א' שאמר שהיום מלכתחילה אפשר ללמד את כל התורה לגויים, ואין בזה האיסור של לימוד תורה לגלים, משום שבדור שלנו לצערנו, ובגלל כל הכפירה שיש באינטרנט, יש משום איבה בכל התורה כולה.
מה דעתכם בזה?

תשובה:

שלום רב.

האיסור ללמד לנכרי תורה הנלמד מהפסוקים 'משפטים בל ידעום' ו'תורה ציוה לנו מורשה' (חגיגה יג,א וסנהדרין נט,א), דעת הרבה פוסקים שאין היתר משום איבה אלא משום סכנת נפשות, ויש להתיר זאת רק בצירוף היתר נוסף.

ישנם כמה מקרים בהם התירו הפוסקים ללמד תורה לנכרי ונסכמם בקצרה:

ללמד בלי להסביר את טעמי ונימוקי הדינים (באר שבע קונטרס באר מים חיים סי' י"ד), תורה שבכתב (משיב דבר ח"ב סי' ע"ז), דרך עראי (טורי אבן בחגיגה יג,א ד"ה אין מוסרין). הבא להתגייר, כשכוונתו לא לשם הגויים (אגרות משה יו"ד ח"ב סי' קל"ב).

מקורות:

דעת הריטב"א בבא בתרא כא,א ד"ה בתינוקות, הים של שלמה ב"ק פרק ד' סי' ט' ושו"ת יד אליהו סימן מ"ח שאין היתר ללמד לנכרי משום איבה אלא אם כן יש בזה סכנת נפשות ממש.

אמנם בשו"ת עטרת פז חלק א' כרך ג' חושן משפט סימן ב' האריך בענין זה והביא דעות לכאן ולכאן בזה, והסיק שבצירוף נוסף אפשר להקל משום איבה וכך מסתבר.

ואף במקרה שמתירים משום איבה, לכאורה נלמד מהפוסקים המחמירים בזה שאין ללמד אלא משום סכנת נפשות, שגם להמתירים אין להתיר משום איבה כללית ורחוקה, אלא כשיש איבה ממשית אם לא ילמדו הנכרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל