לתרומות לחץ כאן

טעם חיוב אנס לישא את אנוסתו

ספר דברים פרק כב,(פסוק כח,כט) כִּי יִמְצָא אִישׁ (נער) נַעֲרָה בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וּתְפָשָׂהּ וְשָׁכַב עִמָּהּ וְנִמְצָאוּ: וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי (הנער) הַנַּעֲרָה חֲמִשִּׁים כָּסֶף וְלוֹ תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל יָמָיוח:

שאל אותי בן אדם וכי בנות ישראל הפקר?וכי כל אחד שיש ברשותו את הסכום המדובר יכול לקחת מבנות ישראל כרצונו? חמישים כסף? לא חשוב הערך במידה ויש לו בשפע? זה נראה תמוהה,לא ידעתי מה להשיב.

מקווה שהרב יכול לספק עם תשובה תודה

תשובה:

שלום רב.

אדם שאנס נערה שאינו מקודשת לאיש דינו שחייב חמישים כסף לאבי הנערה, "ולו תהיה לאשה לא יוכל לשלחה כל ימיו". ראה בספר החינוך (מצוה תקנ"ז): "משרשי המצוה: כדי לייסר הנבלים מן המעשה הרע הזה, ושלא יהיו בנות ישראל כהפקר, שאם יחשוב האונס למלאת נפשו בה וילך לו יקל בעיניו לעשות כן פעמים הרבה. אבל בדעתו שתהיה קשורה עמו ומוטלת עליו כל ימיו לחיוב שאר כסות ועונה, ואפילו אם יקוץ בה לא יהיה לו רשות לגרשה לעולם, ושיתחייב ליתן לאביה חמשים כסף, מיד באמת יכבוש יצרו וימנע מלעשות הנבלה עם הקנס הזה. וגם יש בזה קצת תנחומין על העניה המבוישת שתשאר עמו לעולם פן יבישנה איש אחר בדבר הרע שאירע לה, ופקודי ה' ישרים משמחי לב".

צריך להדגיש, כי החיוב הזה שלא יוכל לשלחה כל ימיו, כמובן תלוי בדעת האשה. רק אם היא מעוניינת להנשא לו (כמבואר בכתובות מ,א), ועליה אין כל מצוה "ולו תהיה לאשה" (ראה שם בפני יהשוע ד"ה אבל).

מקורות:

רמב"ם נערה בתולה פ"א הלכה ג', שו"ע אבה"ע סי' קעז סעי' ג'

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ובכן במידה והוא מעוניין בכמה נשים כי הוא בעל תאווה זה יכול אף לדרבנן אותו. כל אחד שחפץ בבחורה יכול לעשות כך,והיא כדי לא להתבייש תנשא לו

  2. יתכן שיהיה מציאות כזו כפי שאתה מציג. אבל צריכים להבין, כי ההרתעה לעשות מעשים כאלו היא לא רק הקנס חמישים כסף, ו"לו תהיה לאשה לא יוכל לשלחה כל ימיו" (והוא יאלץ לכלכל אותה גם בניגוד לרצונו, כפי שכתב בספר החינוך). וחס וחלילה לומר כי התורה נותנת לאדם אפשרות להנשא לאשה בצורה כזו.
    אלא עצם העבירה, זה מה שאמור להרתיע אותו. כפי שאנו מוצאים בהרבה מדיני התורה, כמו לדוגמא גזלו, מה ירתיע אותו להמנע מגזילה, הרי אפילו אם הוא יתפס, לכל היותר הוא רק יאלץ להחזיר את הגזילה ותו לא. ואפילו גנב שיתכן שיפול עליו חיוב כפל אם יתפס, זה גם מקרה נדיר, שהרי אם הוא רואה שיש שני עדים הבאים להעיד כי הוא גנב (ורק באופן הזה הוא יחוייב בכפל) יכול לרוץ לביה"ד ולהודות ושוב לא יחייבו אותו בכפל, שהרי הדין הוא: מודה בקנס, פטור. כך הוא גם במקרה של אנס, ההרתעה העיקרית אמורה להיות עצם העבירה שאדם מחוייב להמנע מעשיית עבירות.

  3. ראה רמב"ן על התורה בראשית לד,יג שכתב כי בן נח שאנס חייב מיתה. ולמעשה כך מדוייק מדברי הרמב"ם (מלכים פ"ט הלכה יד) במה שכתב לפיכך שכם היה חייב מיתה שהרי גזל וכו'.
    ובנוגע לשאלתך האם לא מובא עונש מוות לאונס, אכן מובא כך אבל רק באונס ארוסה, והכוונה היא אשת איש שכבר קיבלה קידושין. אבל בפנויה אין כל עונש מות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל