לתרומות לחץ כאן

שימוש בסיר גריל לחלבי ופרווה

יש לי סיר גריל חשמלי עם גוף חימום גלוי בחלק העליון.בחלק התחתון יש גוף חימום נסתר ועליו יש מגש (תבנית)שעליו אופים פיתות ואו פיצות. אפיתי במגש פיצה חלבית. האם סיר הגריל חלבי או שמותר להשתמש בו גם לפרווה על מגש אחר. אם כן האם צריך לחמם את הסיר כמו תנור או מה צריך לעשות אם ניתן.תודה ויום טוב. אורית

תשובה:

שלום רב.

ניתן להשתמש בו לפרווה על גבי מגש אחר, [כשאין חשש שהמאכל החלבי נגע בדפנות הסיר עצמו מחוץ למגש].

וכדאי לעשות ליבון קל בחלק העליון של הסיר כדי לצאת ידי כל החששות [ושיעור ליבון קל הוא שמחמם שיעור זמן כזה שאם יניח נייר עיתון, העיתון ישחים], ואם אחר גמר אפיית החלבי נשאר הסיר דלוק בדרך כלל יש כאן ממילא ליבון קל, ואין להכשיר בליבון זה מבשרי לחלבי או להפך אבל מחלבי לפרווה אין כל חשש.

ולכאורה אם מתקיים ליבון קל על המגש החלבי [דהיינו שמחמם את המגש שיהיה חם באופן שיניח עיתון הוא ישחים] הרי שגם המגש החלבי הוכשר ודינו כמגש פרווה אך אין להכשיר מבשרי לחלבי.

מקורות:

אם אופה פרווה על מגש בפני עצמו אין חשש מצד החלק התחתון שכלפי החלק התחתון הוא נידון כב' כלים שאין הבלוע מפעפע רמ"א יור"ד סי' צ"ב סעי' ח' , וכן מעולם הוא לא נהיה חלבי. ומצד החלק העליון יש חשש של ריחא [לדעת הרמ"א טרפי"ד שהוא כיסוי על המאכל קטן יש להחמיר בדבר אף בדיעבד ואף בהפסד מרובה אין להקל כמבואר בסי' ק"ח סעי' א' עיי"ש בבהגר"א]  וחשש של זיעה, שעולה לחלק העליון,

אמנם יש לדון שמא יש להקל שהוא דומה לטיפת חלב שכנגד האש המבואר בסי' צ"ב סעי' ז' שתולין שהיא נשרפת לפני שנבלעת ושמא גם כאן יש לתלות שגוף החימום העליון שורף את הזיעה אמנם אינו ברור להתר שמא הוא שיעור מרובה ולא נאמר התר זה רק בטיפה מועטת כמבואר באגר"מ.

עוד יש לדון להתיר גם אם נניח שנבלע חלבי בגג הסיר, אם אופה פת פרווה אין מה שיגרום להפליט את החלבי הבלוע לפת, שמצד ריחא אין לחשוש כמבואר ש"ך סי' ק"ח סקי"ב אין ריחא לכלי ומצד זיעה לפת אין זיעה כמבואר בית מאיר מובא משנ"ב ריש סי' תס"א.

 והכשר כלי חלבי שבלע ע"י האור מהני גם הגעלה וכן ה"ה ליבון קל והמקור לזה מבואר להדיא בנקה"כ יור"ד סי' צ"ג ויסודו מדברי ר' אשי במס' ע"ז עו,א ביישוב הסתירה בדין השפודים, עיי"ש בנקה"כ שהאריך להוכיח כן מגדולי הראשונים.

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. שלום רב.
    יש ברשותי נינג'ה גריל שמגיע עם מספר מגשים לכל מיני סוגים של תבשילים.
    יש גם תבנית עגולה שהיא רק לפיצה/פוקצ'ות.
    האם אפשר להשתמש בנינג'ה גריל לכל סוגי המאפים?
    פרווה,חלבי ובשרי – כמובן לאחר ניקוי יסודי של הגוף חימום

  2. אינני חושב שניתן לבצע את זה כיון שמדובר בכלי חשמלי אלקטרוני שלא ניתן לבצע לו הגעלה, אבל אני לא בטוח כי לא הבנתי בדיוק כיצד הוא מתפרק.

  3. לכבוד הרב
    הסיר בנוי ככה: בתוך הסיר יש סיר פנימי שהסיר הזה נשלף
    (ויש לו גם חלקים כמו מעמד צליה שזה בנפרד)
    אבל המכסה לא מתפרק
    אז אני חשבתי אולי מספיק להגעיל רק את הסיר הפנימי
    וכדי להכשיר את המכסה להפעיל על חום גבוה (לאחר ניקיון והמתנה של 24 שעות)
    אני רוצה להכשיר בין בשר לחלב (לא לפסח)
    כבוד הרב אני מתכוונת רק לדגם שצירפתי בתגובה הקודמת (פשוט כל דגם בנוי אחרת)
    תודה רבה

  4. למה אבל זה משנה לאיזה חום הוא מגיע?
    1 הרי הגעלה נעשית בטמפרטורה של רתיחה
    אפילו אם זה סיר לחץ והשתמשו ביותר מ100 מעלות
    עדין אפשר להגעיל בטמפרטורה הרגילה של רתיחה
    2 וליבון קל שבו אני רוצה להשתמש לחלקים שאי אפשר לפרק, (שזה רק מחליף לי את ההגעלה)בכל תנור ידוע לי שזה פשוט על הטמפרטורה הכי גבוהה שיש לתנור
    ככה ששאלת הטמפרטורה לא מובנת לי. ושמח להסבר
    תודה רבה

  5. התשובה לשתי השאלות אחת: בהגעלה הכלי כולו במים. בליבון הכלי כולו בתנור, יש חום אחיד וברור, כאן זה מעל הכלי, ואין לי מושג לאיזו דרגת חום זה בא ובאיזה חלק מחלקיו.

  6. אינני מכיר ואינני יודע אם ניתן להכשיר אז ניתן. אבל שימי לב שצריך לדעת לאיזה חום מגיע המכסה מלמעלה ולא הסיר בפנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל