לתרומות לחץ כאן

צדיק ורע לו

שלום. רציתי בבקשה לדעת מדוע אנשים שונים מקבלים עונשים כה חמורים בחייהם למרות שהם צדיקים? קרובת משפחה שלי בת 45 קיבלה שלושה עונשים גדולים מאוד בחייה. בעלה הוא נכה ומוגדר כהלם קרב ואינו מתפקד כמעט. דבר שני הילדה שלה נפטרה בגיל 12. דבר שלישי לא מזמן גילו אצלה את המחלה הנוראית ההיא. אני לא מבינה כמה היא יכולה עוד לסבול??? למה היא נענשת?? היא שומרת שבת, מתחזקת מאוד, מאז ומתמיד היא עושה מצוות. כל חייה היא אישה טובה וצדיקה. האם היא נענשת על משהו שהנשמה שלה עשתה בגלגול הקודם??? אבל מה היא אשמה היום בחייה על משהו שהנשמה שלה עשתה בגלגול הקודם??? למה היא נענשת?? ולמה עונש אחרי עונש בלי סוף??? אני לא מבינה את זה.

תשובה:

שאלת "צדיק ורע לו" הינה מהשאלות העתיקות ביותר שיודעת היהדות, וקולמוסים רבים נשברו בכתיבת ספרים ומאמרים בנושא. חז"ל (ברכות ז, א) מייחסים את השאלה למשה רבנו עצמו, ששאל את השאלה, ובתנא דבי אליהו זוטא (פרק ו) הקב"ה עונה לו: "משה אין אתה יכול לעמוד על כל מדותי". אין אנו יכולים לעמוד על מידותיו של הקב"ה, ועל הצדק של הדין. נכון, יש אנשים שסובלים רבות, וביניהם צדיקים, ואין אנו מבינים למה ועל מה הם סובלים. אולם, נאמנים עלינו דברי התורה שהקב"ה הוא "הצור תמים פועלו, כי כל דרכיו משפט, א-ל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא", ולמרות שאין ביכולת אנושית להשיג את דרכיו ולהבין את משפטיו, הרי שכולם אמת.

ישנם דרכים שונות שהציעו מפרשים שונים בשביל לתת לנו איזושהי אחיזה בעניין עונשי הצדיקים: לצורך כפרה על עבירות, בשביל לתת להם חלק שלם לעולם הבא; לצורך התעוררות לתשובה; לצורך השגת דרגות נעלות רוחניות שניתנים להשגה בדרך זו; למרק עוונות של גלגולים קודמים. כמובן, כל אחד מעניינים אלו טעון פירוש רחב, ולא נאריך בהם בהזדמנות זו, משום שגם לאחר שנאמרו כל הדיבורים בעניין זה, צריכים לחזור לכלל שעל אף שאין אנו מבינים, ממשיכים אנו להאמין בצדקת דרכיו יתברך שמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל