אהבת יעקב לרחל

רבני בית ההוראה
כ"ב תשרי ה'תש"פ

שאלה:

ב”ה שאלתי : האם כתוב בתורה או בתורה שבעל פה או בתורת הסוד מה הרגישה רחל ליעקב ידןע שיעקב אהב את רחל לפי – והיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה” וגם שאאחרי מות רחל העדיף לגור ליד שפחתה ולא ליד לאה , וגם שלקראת המפגש המסוכן עם עשיו שם אותה אחרונה בעורף הכי שמורה אבל איפה כתוב על רגשותיה? ידוע שאמרה לו הבא לי בנים ואם לא מתה אנוכי שמראה שהילדים היו חשובים לה יותר ממנו יודעת שלאה בכתה כי ידעה שהזיווג שלה עשיו הרשע והיא לא רצתה לכן היו עיניה רכות האם לאה אהבה את יעקב ורצתה אותו או שרק לא רצתה את עשיו? ומה היו רגשותי של רחל ליעקב לפני החתונה ואחריה?

תשובה:

אינני יודע. אבל מה שברור מאוד בענין זה, ואגב זה נכון גם לגבי יעקב ולא רק לגבי רחל, המדובר הוא בדמויות מאוד גבוהות ומרוממות שחיו חיי נבואה, ואין ספק שעיקר מעייניהם היו נתונים לעבודת ה’ ולשליחות שעליהם לבצע בנוגע לכל עתיד האומה. כלומר, גם יעקב ראה בנבואה שהיא הזיווג המיועד לו, והאהבה שלו לא היתה סתם אהבת נשים, אלא הוא ידע והבין שהיא חלק נשמתו והם דבר אחד, ומכאן האהבה הגדולה והקשר הנפשי ביניהם, ולכן אני בטוח שזה היה הדדי, כי זה היה עיקר הנושא. לכן גם כשרחל אומרת אם אין מתה אנוכי אין הכוונה שעיקר רצונה בנים, סתם כאמא לילדים אלא היה כאן נושא שלם של מי יקים את עם ישראל, ואיזה חלק יהיה לכל אחת מהן בענין הזה. ומכאן הויתור הידוע של לאה ולידת דינה במקום יוסף. הנושא הרבה יותר רוחני וגבוה גם במובן של הקשר הנפשי ויש הרבה להרחיב בזה. מדובר באנשים שרגשותיהם היו מונעים על ידי חישבה אחרת לגמרי ממה שאנחנו רגילים…

2 תגובות

    אודליה:

    ב”ה
    אכתוב תגובה כי ניתנת פה האפשרות אין לי ספק שתגובתי תהיה דוחה ומגעילה בעיני כבוד הרב אבל קבל את התנצלותי שאין בכוונתי לפגוע מכבודם של אבות ואימהות יקרים של עמינו היהודים.
    פשוט זו דעתי ועל כך מתנצלת שאין בה ניחוח של יראת שמים (שדווקא יש בי .!
    ודעתי
    1. יעקב אהב את רחל בעיקביות עד יומו האחרון (והיו ימים אחדים”, היא מאחור בסידור מפגש האחים, גר ליד שפחתה ללאחר מותה, אהב הכי את בנה יוסף
    2. רחל לא אהבה אותו במיוחד (הבא לי בנים אם לא מתה… הוא נעלב שפתאום הוא לא קיים בעיניה ועונה לה לא יפה
    3. לאה אהבה את יעקב ובלידות שלה את שמעון וראובן היא תמיד אומרת משהו בסגנון “אולי עכשיו שילדתי בעלי יאהב אותי?!)
    4. לאה מרגישה שאוהב את רחל יותר ואומרת בחוצפה לרחל שרוצה דודאים לא רק את בעלי לקחת לי עוד את רוצה דודאים
    5. בסופו של יום, לאה זוכה להיקבר לצידו סימן שהעריך אותה (רגש שונה מאהבה) רחל ניקברת כשהיא חושבת על הילדים שיעבברו מפה עצובים בדרך לגלות
    6. כשיעקב אומר “קשים ןמרים שנות חיי למרות שסהכ היה לו הרבה דברים טובים זה לדעתי כי היה מאוכזב שהבין ברגע של אמת שרחל לא אוהבת אותו כפי שהוא אותה
    כבוד הרב , זו פרשנותי ואנא אל תכעס.
    בכלל ,,, למה הכל תמיד בלאגן בעצם , אברהם ושרה נשואים באושר אבל שרה לא ניפקדת ודווקא הגר תלד לו את בנו הבכור מה שיעמיד אותו בתווך בין 2 נשים כששרה כועסת ואומרת לו “ישפוט אלוקים ביני ובינך” ויש אומרים שהגר שינתה שם לקטורה והתחתן איתה שוב לאחר מות שרה
    למה זה תמיד מסובך? יצחק ורבקה אוהבים אבל היא אוהבת את יעקב והוא את עשיו והיא מלמדת את יעקב לרמות בשביל הברכות
    נסתרות דרכי השם אבל כשאני מחפשת זוג שהכל הלך לו “חלק כמו שאומרים… עוד לא מצאתי

    רבני בית הוראה:

    כל הדברים שציינת כאן כתובים בעצם כמעט במפורש ולא חידשת כלום… מה שכתבת לגבי הפרשנות שלך, אינו מדוייק כפי שכבר הסברתי ואסביר שוב, יש נושא רחב מאוד שצריך לדעת, והוא הבנת פרשיות המקרא! יש הרבה מאוד דברים שאם נלמד אותם כפשוטם או כפי הכלים שלנו והרגש שלנו והיצרים שלנו, נחטא לאמת ונסלף את דמותם של אותם קדושי עליון, וכבר האריכו בענין זה רבים מגדולי הדורות האחרונים כמו רבי נתן צבי פינקל – הסבא מסלבודקא בספרו אור צפון, ואחריו רבי איזיק שר ועוד רבים, למשל: הרי הגמרא כבר אומרת שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אעפ”כ מצינו בכמה מקומות בחז”ל שדוד נתבע על מעשיו ושב עליהם בתשובה שלימה, ולכאורה הדברים סותרים זה לזה? ביאר על כך הסבא מסלבודקא בספרו אור צפון, שכל אדם נתבע על פי דרגתו, גם כשהתנ”ך מכנה חטא מסויים בצורה חריפה, כוונת הדברים שלאותו אדם גדול נחשב הדבר כאותו חטא חמור, אולם, לגבי אדם אחר פשוט יותר, אפשר שאין כאן חטא כלל. על פי זה ביאר מה שנאמר על בני עלי “וישכבון את הנשים” דבר שנשמע חמור עד למאוד, ופירשו חז”ל שבני עלי לא היו מקדימים את הנשים הבאות להקריב קרבנות, וגרמו בכך לאנשים הבאים להרהורי עבירה והסתכלויות אסורות. דבר כזה לגבי בני עלי נחשב כגילוי עריות ממש לרום מעלם, וכך הוא גם לגבי דוד. לכן התנ”ך תמיד מתבטא בצורה מסויימת אף שלגבי אותם דמויות מדובר במשהו דק מאוד ונעלה.
    אם נלמד את מכירת יוסף כפשוטם של דברים הרי אחיו היו ממש חוטאים, אבל חז”ל הרי גילו לנו שהקב”ה השתתף עמהם בפסיקה! ויש הרבה אריכות מה הסיבה שאכן נגזר עליו מוות וכו’ וכו’, זה טכן נושא עמוק ורחב וקשה לדעת להסביר הכל לבד אבל חייבים להבין שזה כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *