שאלה:
שלום רב. אבקש לדעת מה הדין לענין אמירת קדיש ליתום לאחר שנת האבל (לא ביארצייט). א. האם בתפילה שבה אין אף אחד שאומר קדיש יהא שלמא/על ישראל צריך או יש עניין ליתום לומר קדיש זה? ב. מה לעניין קדיש "על ישראל" לאחר שיעור תורה? ג. האם יש הבדל בעניין זה בין אשכנזים לספרדים? אודה מאוד לקבלת מקורות לפסיקה בעניין. דוד
תשובה:
שלום וברכה
כאשר מדובר בקדיש שלאחר עלינו לשבח [אשכנזים] או שיר של יום [אשכנזים] או קדיש שרבנן שאחר פיטום הקטורת ודאי יש ענין שיאמר כשאין אבל שיאמר, כי זה חלק מהתפילה, ראה רמ"א בסי' קלב בענין זה. כך גם קדיש לאחר שיעור תורה שעליו נאמר שעליו העולם עומד, אבל ברור שאין עין שכמה אנשים יגידו קדיש יחד כשהם אינם אבלים, ראה משנה ברורה בתחילת סי' נה שיש למעט בקדישים.