לתרומות לחץ כאן

בצל שנחתן או בושל בכלי בשרי שאינו בן יומו – ספרדים

שאלה:

כבוד הרבנים שאלתי היא במידה ואני נוהג לפי השולחן ערוך, ולא הרמ"א – בדיעבד (ויתכן שבשעת הדחק), אוכל שבושל בכלים שאינם בני יומם, (כאשר לפני כן בושל בהם מאכל טרף, או בשר וחלב), ואחרי זה טיגנו בו דבר חריף – בצל, (ויתכן שגם דברים חריפים אחרים), במצב כזה, האוכל שבושל בכלים לאחר הטיגון של הדבר החריף מותר באכילה? הערה: יתכן שטיגנו בו חריף גם לפני שהמתינו מעת לעת. בנוסף, האם ניתן להניח שכלים שאינם בני יומם – במטבחים ציבוריים וכדומה, הם נקיים, או שחייב לחשוש שנשאר בהם שאריות/שמנונית וכו' ואז אין בהם דין של כלים ששהו מעת לעת? תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

בדעת השולחן ערוך בזה יש סתירה כידוע, ובסי’ צו סעי’ ב נראה מדבריו שמחמיר בזה, ומשום כך נהגו להחמיר, כמבואר בבן איש חי שנה ב קרח סעי’ יב שהקל רק בהפסד מרובה. לכן האמירה שהדבר מותר לכתחילה לדעת השו"ע ודאי מרחיקת לכת, אולם בהצטרף ספקות נוספים יש יותר מקום להקל בזה לספרדים.

דעת הגר”ע יוסף זצ”ל שאם הסכין בו נחתך הבצל לא היה בן יומו בשעה שהתבשל בו החלבי יש להקל בזה לספרדים. אולם, אם הוא נטרף על ידי בשר וחלב או שאר מאכלות אסורות, גם אם אחר כך עברו ימים רבים ועתה הוא אינו בן יומו בשעה שחותך בו בצל יש להחמיר כמבואר בשו”ת יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג. כך שגם את זה צריך לקחת בחשבון, שכל ההיתר הוא רק ב"היתרא בלע" כלומר בלע בשר כשר ואחרי 24 שעות אני רוצה לחתוך בו בצל לאכול עם חלב, אבל לא כשבלע איסור!

ובכלל הכל מדובר על מקרה שאירע, אבל לסמוך לכתחילה כך לחיות קבוע, לא יעלה על הדעת. מלבד זאת הערה פרקטית, מי שלא מקפיד עד כדי כך, אין לסמוך עליו בעניני כשרות כלל, ומי יודע איזה הכשרים לוקח, האוכל מורכב מהרבה פריטים…

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה על המענה.
    ברור לי שזה לא לכתחילה. הנושא אצלי הוא שלפני כמה זמן (שנה פלוס) הבחנתי שהכניסו שם משהו למטבח ובישלו – או תערובת בשר וחלב, או דבר לא כשר ואיני זוכר מה זה (זה היה לפני יותר משנה, לפחות). איני יודע ולא יכול לדעת באיזה כלי/תנור עשו שימוש ובישלו בו את הדבר הנזכר לעיל (או שהשתמשו בכלים מבחוץ, איני זוכר).
    כיום הכשרות שם היא עידית שבעידית, כאשר ישנם שישה משגיחים צמודים ופיקוח. אולם בגלל שאין לי פרטים על האירוע שקרה לפני כמה זמן, אין לי יכולת לפנות למשגיח בבקשה שיכשיר את כל המטבח הענקי (זה מטבח מוסדי).
    עבר זמן רב מאז שהם שהו מעת לעת ואיני מדבר על הפעם הראשונה שעשו בו שימוש בדבר חריף, ובישלו בו הרבה מאז (איני יודע אם בכל הכלים עשו שימוש, לפחות בחלק).
    מכאן השאלה.
    ראיתי כיום את התשובה שהפניתם ביביע אומר – ברשותכם אשאל:
    הבנתי שגם לא ב"היתרא" – יש שיטות בשולחן ערוך שזה בסדר. ובנוסף, יש שיטות שזה רק בקורט של חילתית ודומה לה ממש.
    ניתן לצרף את השיטות הנזכרות במצב זה, של ספק ממילא?

    בנוסף, ניתן להניח שמן הסתם הכלים שם ששהו מעת לעת היו נקיים?

    תודה רבה

  2. תודה רבה על המענה, ושאלה אחרונה: כשכתבתי שיתכן שהכניסו כלים מבחוץ, התכוונתי שיתכן ועשו בכלים פרטיים שימוש ממש במטבח וזה התערבב, ולא שדווקא בהם בישלו את הדבר שציינתי. לא כתבתי את זה ברור, סליחתכם. האם זו עדיין אותה תשובה?

    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל