לתרומות לחץ כאן

אבקת חלב נוכרי / מעשרות ממתנות

שאלה:

שלום,רציתי לשאול כמה דברים: 1.האם מותר לאכול ממתקים שהם אבקת חלב נוכרי? שמעתי מאנשים שחלב נוכרי זה אסור ואבקה של חלב נוכרי זה מותר.. 2.כשאני צריכה לקבל כסף מהביבייסיטר נומר ₪30 ושילמו לי יותר ב- ₪20 ולא אמרו לי אם זה מתנה פשוט הביאו.רציתי לשאול אם אני צריכה לעשר רק את מה שאני הייתי צריכה לקבל (את ה- ₪30) או גם את ה- ₪20?פשוט יש כאלה שאומרים שמתנה לא צריכים לעשר..אבל גם לא בטוח שזה מתנה כי הם לא אמרו שזה מתנה אלא פשוט הביאו לי ₪20 יותר. רציתי לדעת: -האם אני צריכה לחשב את ה-₪20 כמתנה ולעשר אותו? אותו שזה לא נחשב מתנה ואני צריכה לעשר את הכל?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי אבקת חלב נכרי נחלקו הדעות, ויש להחמיר משני טעמים: א. רבו האוסרים. ב. אין כשרות מהודרת היום שתתן הכשר על אבקת חלב נכרי, אם מצאת כזה מוצר בהכרח הוא לא בכשרות מהודרת ואין לאכול דברים שאינם בכשרות מהודרת, יש היום שפע עצום בכשרויות מהודרות.

נציין לדעות הפוסקים:

א. הרב פרנק (הר צבי יו”ד קג) פסק, שמותר לכתחילה לאכול אבקת חלב נכרי. בטעם הדבר הוא כתב, שכאשר גזרו חכמים שיהודי צריך לראות את החליבה, זה דווקא בחלב ממש או בגבינה כפי שראינו לעיל, אבל על אבקת חלב, לא גזרו, ומשום כך מותר לאוכלה גם אם אין יהודי שמפקח על התהליך (בתנאי, כמובן, שאין דברים טמאים באבקה, וע”ע בציץ אליעזר טז, כה).

 

ב. הרב מרדכי אליהו (מאמר מרדכי א, יו”ד סי‘ ד) פסק, שאסור לאכול אבקת חלב נכרי. הוא טען, שמכיוון שלפני שייצרו את אבקת החלב היא הייתה חלב ממש, אין זה משנה שאחר כך לקחו את החלב ושינו את צורתו לאבקה. מכיוון שהחלב נאסר בשעה שהיה חלב, האיסור לא פקע בעקבות שינוי הצורה, ולכן אסור. וכן כתב להחמיר בילקוט יוסף (שבת סי‘ שח, י).

 

החזון איש (יו”ד מא) גם הוא חלק על שיטת הרב פרנק, וסובר שדינה של אבקת החלב כמו חלב גויים ממש, שאסור באכילה. אמנם, כפי שראינו לעיל, הוא סובר כדעת הרב משה פיינשטיין, שבמקום שיש השגחה של הממשלה על תהליך ייצור החלב, אין בעיה לשתות אותו. בפשטות, כך דינה גם של אבקת החלב, וכאשר יש פיקוח ממשלתי, מותר לאכול את אבקת החלב (יש שטוענים, שהחזון איש התיר רק בזמן המלחמה לחלשים או שהוא חזר בו מדבריו וכדומה, אבל בספרו לא כתוב כך).

 

נראה, שעל אף שמעיקר הדין מותר לאכול אבקת חלב נכרי (אלא אם כן יש אדם שפוסק תמיד כמו הרב אליהו, שאז אסור לו להקל), מן הראוי שלא לעשות כך. מלבד העובדה שלפעמים מכניסים אבקות שונות המיוצרות מחלב, והקונה הממוצע לא יודע מה דינם (כמו קזאין, מי גבינה וכדומה), בארץ ישראל, שיש כל כך הרבה סוגים של שוקולד בכל הטעמים המיוצרים עם אבקת חלב ישראל, מן הראוי להחמיר, ולא לאכול אבקת חלב נכרי (ומותר למי שמחמיר, לתת למי שמקל לאכול אבקת חלב נכרי, (כתב סופר יו”ד עז, מנחת שלמה א, מד)).

 

לגבי שאלתך השניה:

מה שאמרו שממתנות לא נו8תנים מעשר זה רק מתנות של חפצים, מתנת כסף מחוייבת במעשר.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל