לתרומות לחץ כאן

אדם שאינו נמצא בביתו באחד מלילות חנוכה – האם מדליק?

שאלה:

שלום וברכה. יהודי יהיה באחד מלילות חנוכה בעיר אחרת מטעם העבודה, שאין לו שם בית ולא מלון. ובלילה חוזר באוטובוס הביתה ומגיע הביתה ביום. לא מדליקים עליו בביתו. מה עליו לעשות עם הדלקת נרות?
שמעתי עיצה שיזמין אוכל במסעדה ושם ידליק. האם זה נכון לפי ההלכה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

להזמין אוכל במסעדה לכאורה זה לא פתרון, שהרי כבר כתב המשנה ברורה בסי' תרעז שמי שמתארח אצל חברו דרך אקראי אינו יכול להדליק שם וזה לא נחשב מקום אכילה בשבילו, ודבר רחוק הוא לומר שכיון שהוא משלם על ארוחתו זה נחשב קביעות מספקת ומועיל יותר.

למעשה, מי שנוסע כל הלילה ולא יהיה בביתו, ואף אחד לא נמצא בבית, פטור מהדלקת הנרות, אולם אם ישנה אפשרות להדליק נר במקום ששוהה שם בלילה [דהיינו באוטובוס] ידליק, ויקח פנס חשמלי עמו וידליקנו בלא ברכה, ואם אין לו ישתדל לפחות לראות נרות חנוכה הדולקות במקום אחר כדי שיוכל לברך על הראיה.

כמובן יש לו לעשות הכל כדי שיהיה מי שידליק עליו בביתו. למיטב ידיעתי באודסה יש הרבה מאוד יהודים כשרים ויראים שישמחו לעשות זאת בשליחותו. וכמובן אם אפשר להשתמט מהנסיעה הזו ודאי טוב.

בהצלחה

מקורות:

עי’ שו”ת מהרש”ם (ח”ד סי’ קמו) שמחייב הדלקה ברכבת כיון ששכר את מקומו, ובערוך השלחן (סי’ תרעז ס”ה) נקט ג”כ לחייב ברכבת, ובשו”ת בצל החמה (ח”ד סי’ קכז) ובספרו אהלך באמיתך (פל”ט) ובשו”ת ציץ אליעזר (חט”ו סי’ כט) נקטו שיש לחייב נוסע באוירון, אולם בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ה סי’ מג, ויו”ד ח”ג סי’ יד אות ה) נקט שפטור, אך אם רוצה רשאי להדליק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל