לתרומות לחץ כאן

מניין שמורכב מעשרה אנשים שכולם אומרים קדיש

שאלה:

מניין של 10 שאומרים קדיש, מה הדין? האם יש צורך לומר קדיש?
המניין מורכב מ 10 אנשים שכולם צריכים לומר קדיש (על מות אב או אם), אין מישהו מבלעדיהם שיאמר קדיש, מה הדין במקרה זה?

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה ראוי להדר שיהיו שם עוד שנים שיענו אמן על הקדיש, אבל בדיעבד אפשר גם כשכולם אומרים קדיש.

מקורות:

אעתיק לך מס' לקט הקמח החדש – קונטרס בית אברהם אות כה [עתיד לראות שוב אור בקרוב במהדורה מפוארת מלוטשת ומדוייקת] בענין זה:

בעוה"ר ביום היארצייט של הקדושים שלנו נהגו שכל הקהל אומר יחדיו קדיש, האם יש קפידא בזה:

הנה בקובץ המאסף (שנה יח סי' לב אות ב) יש שאלה כזו, לענין מנין מצומצם שתשעה מן המתפללים או אפילו כל העשרה אומרים קדיש, דרב אחד רצה לדמות שאלה זו לעיר שכולה כהנים, דקיימא לן שכולם נושאים כפיהם אפילו אין שם מי שעונה אמן. ורב אחר דחה ראיה זו, מפני ששם מברכין הכהנים את העם שבשדות, והנשים והטף עונים אחריהם אמן, ע״ש. והנה לדעת החתם סופר (או"ח סי' קנט ד"ה עוד אני) דעיקר זכות הקדיש להנפטר הוא בכך שבנו גורם שיענו הציבור אמן, אם כן מאי מהני מה שאומרים כולם קדיש, כיון דאין מי שיענה אחריהם, ואינו גורם זיכוי הרבים באמירתו.

וראיתי בשו"ת משנה שכיר (סי׳ יא ובמהדורה חדשה או"ח סי' לג) מביא את דברי הרב בקובץ המאסף הנ"ל, וקורא תגר מהאי טעמא על המנהג שכל היתומים עומדים לפני ארון הקודש לומר קדיש, דעדיף שכל אחד יאמר במקומו, ראשית דאם בית הכנסת גדול אין שומעים אותם בכל בית הכנסת, ועוד דאם יתפזרו אומרי הקדיש בבית הכנסת יענו אמן לכל אחד ואחד מאומרי הקדיש, דכל אדם עונה אמן למי שאומר את הקדיש בקרבתו. ובגוף השאלה העלה, דרק הקדישים שבתפילה הם להוציא את הרבים וצריך ט׳ שיענו כפי שצריך בתפילה, מה שאין כן בשאר קדישים דהם רשות ולא באים להוציא את הרבים, כמו שכתב בשו״ת בית יהודה ([עייאש] סי׳ כב) [ומהאי טעמא גם יתום קטן אומר קדיש, אפילו שאינו יכול להוציא]. ויעשו כמו שכתב המחצית השקל (סי׳ ו סק"ט) לענין ברכה, שיהדר אחר שנים שיענו אמן על ברכתו, כן בזה שיהיו ב׳ עונים על הקדיש. וגם כפי שכתב הפרי חדש (ריש סי׳ נו) דהקדיש הוי תפילה עצומה על מילואו של השם יתברך וגאולת ישראל, אם כן מזכה הבן את האב בעצם אמירת הקדיש לעצמו אף אם לא עונים אחריו, על ידי שמתפלל עבור קדושת שמו יתברך. וכן הוא הטעם שאבל עולה לעליית מפטיר, דגם בברכות ההפטרה יש תפילה על גאולת ישראל וקידוש שמו יתברך. ואם כן אדרבה, יותר עדיף כשאומרים הרבים את הקדיש כולם יחד מיחיד שיאמר אותה לבדו. כמו שכתב בשו"ת הרדב״ז (ח"ג סי' תתפז [תמו], תתקיד [תעד]) שיאמרו כל הקהל קריאת שמע מילה במילה יחד עם השליח ציבור, שעל ידי כך מתקדש שמו ברבים. וכן כתב בסידור יעב״ץ (דיני קדיש אחר עלינו לשבח אות ב, מובא בחתם סופר הנ״ל) שיותר נוח לו מנהג הספרדים שכולם אומרים אותו בפעם אחת מהאי טעמא דרבים העושים מצוה עדיפי מיחידים. על כל פנים אין חשש כשאומרים כולם יחד את הקדיש וכשאפשר יהדרו שיהיו ב׳ עונים אמן או קטנים שיענו, עכ"ד המשנה שכיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל