לתרומות לחץ כאן

טעו ואמרו קדיש תתקבל אחרי שמונה עשרה במוצאי שבת

שאלה:

בס"ד,
בצאת שבת קודש ויק"פ תשע"ח, התפללנו ערבית ואמרנו מיד אחרי תפילת שמו"ע קדיש תתקבל במקום חצי קדיש, האם ניתן לומר קדיש תתקבל פעם נוספת או כיון שאמרנו אמרנו ? נשמח אם תציינו לנו בבקשה מקור לעיין בדברים כדרכם בקודש: תודה :

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי אין לומר שוב קדיש תתקבל, ולפלא בעיני מה שכתב בס' שגיאות מי יבין עמ' רסה שהיא מחלוקת הפוסקים.

מקורות:

בסי' שגיאות מי יבין שם הביא משו"ת אגרות משה ח"ד סי' ע אות יג, שבליל שבת אם אמרו קדיש תתקבל לפני ברכת מעין שבע יש לומר שוב קדיש תתקבל לאחריה, וכן הביא בשם הגרי"ש אלישיב. ולאידך גיסא הביא שבשו"ת בית שלמה או"ח סי' נב ועוד וביניהם גם רבבות אפרים תלמידו של האגרות משה, ציין לגבי מוצאי שבת לא כך, והסיק שיש מחלוקת, ולדעה השניה יש לומר שוב קדיש שלם אבל בלא תתקבל. ולכאורה זה אינו, שכן בליל שבת הברכה מעין שבע היא בעצם חזרת הש"ץ, וברור שחזרת הש"ץ מחייבת קדיש תתקבל שהרי התתקבל הוא חלק מחזרת הש"ץ כידוע, שעל כן אם יצאו מקצת הציבור באמצע חזרת הש"ץ ואין מנין, מותר לומר קדיש תתקבל בשישה אנשים בלבד כיון שהתחילו חזרת הש"ץ בעשרה. מה שאין כן במוצאי שבת שהקדיש תתקבל נסוב על התפילה בלחש, ואמרו קדיש כזה לאחר תפילה בלחש.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אצלינו אמרו בטעות קדיש תתקבל מיד לאחר שמו"ע בליל-הסדר ורק לאחר מכן נזכרו שצריך לקרא את ההלל ולא חזרו על הקדיש. האם עשו בסדר? יצויין כי בשנים מסויימות הייתי מתפלל במניין שבכוונה תחילה אמרו קדיש ועלינו ורק לאחר מכן קראו את ההלל ע"מ שאלו שלא מעוניינים להשאר לא יאלצו להמתין.

  2. נהגו כדין, קדיש תתקבל שייך לשמונה עשרה, אין טעם לכופלו, את מנהג בית הכנסת המסויים שציינת לא הבנתי, לא משנים את סדרי התפילה כדי שאנשים יוכלו לברוח, מנהג ארץ ישראל לומר הלל גם בני אשכנז וכך יש לעשות.

  3. בילקוט יוסף (קלב ח) פסק שאם אמר "תתקבל" בשחרית לפני אשרי ובא לציון, יחזור לומר פעם נוספת אחר ובא לציון. ובמקורות כתב, שתתקבל קאי גם אקדושא דסדרא, וראיה מא"ר (תרצג סק"ה) דבערבית ליל פורים יאמר תתקבל אחר העמידה, ואחר מגילה וקדושה דסידרא יאמר שוב תתקבל. וכ"כ מב (שם סק"א). ומינה לנידון דשחרית. ולפ"ז אולי כן יש לומר שהוא מחלוקת והנידונים קצת דומים.

  4. לא דייקת, במ"ב בסי' תרצ"ג כתב בשם המג"א לומר הקדיש אחר ואתה קדוש בלא תתקבל ובשם הא"ר כתב "דיוכל"גם כן לומר תתקבל, והיינו דלכו"ע אין חובה לאומרו שנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל