לתרומות לחץ כאן

שאלה שקשורה למעשה בשבת

שאלה:

בעבר ראיתי סרטון על תנאים שבהם מותר ליהודי לראות דברים שנעשו בשבת על ידי יהודי. יש 3 תנאים. ניקח דוגמה של צילום תמונה.

1. שהתמונה צולמה באופן כללי, ולא באופן אישי במיוחד בשבילי.
2. שהדבר יכול להיעשות ביום חול, כמו צילום נוף שזמין גם ביום חול.
3. שהדבר נעשה באקראי ולא במיוחד ובאופן קבוע.

לי בבית יש תמונות מהילדות שהיינו אמא והאחים והאחיות ואני הולכים בשבתות לגן ציבורי לטייל, והיינו גם מצטלמים, וצברנו המון תמונות כאלה.

התמונות עונות על התנאי הראשון, שהם צולמו לכולם, ולא לצורך אישי.

ועל התנאי השני אמנם הם יכולים לענות. אבל בימי חול היינו אני וחלק מהאחים לומדים וחלק עובדים. ואמא עקרת בית. לכן לא בטוח שהתנאי השני פעל במלואו. כי זה אפשרי כן. אבל לא מבחינתנו.

והתנאי השלישי שזה יהיה באופן אקראי ולא סדרתי קבוע. אני לא זוכר את התדירויות שהיינו הולכים, אם זה היה כל שבוע, או לא. ומאז אחרי שגדלנו, אז כבר הפסקנו ללכת לגן ציבורי לטייל ולהצטלם. כל אחד ואחת כבר הלכו לעניינים שלהם, ולכן אם היתה סדרתיות בללכת בשבתות לגן הציבורי וגם להצטלם. הרי עכשיו, כבר אין את אותה סדרתיות.

לפני שנתיים וחצי הצעתי לאמא ולכל האחים והאחיות ביחד איתי להצטלם הפעם כמבוגרים, לתמונות שחזור שהיו לנו בילדות, וביום חול!!! כי אני שומר שבת. וכולם הסכימו והצטלמנו ביום חול לתמונות השחזור. וזה נוגע לתנאי השני שבו ציינתי שהיינו מצטלמים בשבתות, וזה היה אפשרי, אבל לא מבחינתנו. מסתבר לי לפי לפני שנתיים וחצי שהם נעתרו לבקשתי לתמונות שחזור ביום חול. אז יתכן שאם הייתי שומר שבת בילדותי, ומבקש מכולם להצטלם את תמונות הילדות ביום חול, אני מניח שהיו מסכימים. באם זה היה אחרי העבודה והלימודים.

האם לפי כל זה, מותר לי להסתכל בתמונות הילדות שצולמו, בשבת בילדותי.? וממילא שיעור הזמן בכדי שיעשה, כבר עבר מזמן.

לסיכום.
1. התמונות צולמו לכולנו.
2. התמונות יכולות להצטלם ביום חול, אבל לא בטוח שהיו יכולים גם מבחינתם, אלה אם הייתי מברר את זה בזמנו, ליום חול, אחרי עבודה ולימודים, אולי היו מסכימים.
3. אינני זוכר את הקביעות והסדרתיות שהצטלמנו. וממילא אנחנו כבר לא עושים את זה יותר.

האם מותר לי להסתכל בתמונות האלה.אם כן האם מותר גם מבט מעמיק של התבוננות על הפרטים, או רק במבט שטחי, מבלי מבט מעמיק על הפרטים.?

תשובה:

אתה יכול להסתכל בתמונות. מה שאמרו שתמונות שלא ניתן לצלם ביום חול אסור לראות, הכוונה תמונות שאכן קשורות באירוע שלא ניתן לשחזרו, ליקוי חמה, משחק כדורגל וכו', אבל משהו משפחתי שעם קצת מאמץ או שימת לב היה מתאפשר בצורה דומה, אינו בכלל.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה

    נגעת דרך אגב בנקודה חשובה.

    משחק כדורגל זה אכן דבר שאי אפשר לשחזרו, כי הוא לא משהו מבוים כמו הצגה, ולכן האירועים שיש בו אינם ניתנים לשחזור.

    בקשר לליקוי חמה, אמנם הוא יכול לחזור על עצמו, אך יש בו פרמטרים שיכולים לקרות לעיתים רחוקות. כמו אורך ליקוי החמה.

    בשנה יש לפחות, 2 ליקוי חמה, כל פעם נראים באזורים אחרים על כדור הארץ, ולרוב הם חלקיים. ישנם גם מלאים שההסתרה, של הירח את השמש במדויק היא בממוצע 3 דקות. גם באזורים שונים על כדור הארץ, כלומר אם פעם אחת היה, ליקוי חלקי או מלא ארץ אחת, אז הבא יכול להראות מארץ אחרת. ליקוי חמה חלקי, לא מאוד נדיר שיראה מאותה ארץ. אך ליקוי חמה מלא, נדיר שיראה פעמיים מאותה ארץ. וליקוי חמה מלא באורך של 6 דקות, משך הזמן הוא נדיר בפני עצמו. כלומר יש פרמטרים נדירים, ויש פרמטרים לא נדירים.

    אם צולם או הוסרט ליקוי חמה עם פרמטר נדיר על ידי יהודי בשבת, אז כמובן אסור לראות את הסרט או הצילום.

    אם יש פרמטר שהוא לא כל כך נדיר, כלומר משהו שקורה נגיד פעמיים או 3 במשהו כמו 4 שנים, האם יהיה, מותר לראות את הסרט או הצילום.?

    ובמקרה והיה ליקוי חמה, נדיר. האם יהיה, מותר לראות בו רק את החלקים השכיחים.? כלומר לראות רק את אותו ליקוי חלקי שבדרך לכניסה או היציאה מהמלא, או שבכלל יהיה, אסור מכיוון שזה איננו דבר יומיומי כמו למשל צילום שקיעה או זריחה של הירח והשמש והכוכבים, שרק באופן הזה, מותר.?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל