לתרומות לחץ כאן

מה נחשב מחלל שבת בפרהסיה? / יין מפוסטר לענין יין נסך

שאלה:

בס"ד
שלום רב
אישה שאנשים רבים מכירים אותה כחילונית ואיננה שומרת שבת אבל לא ראו אותה 10 אנשים בו זמנית ביחד מחללת שבת , האם כאשר היא מוציאה לבעלה את היין מהמקרר בכדי שהוא יוכל לקדש עליו , היין הופך להיות יין נסך ובתנאי שהיין לא מבושל ?
אני מעדיף לקדש ולברך על יין לא מבושל ולצערי גם בשווקים יש מעט מאוד יינות מבושלים וגם אם הם קיימים על המדף אז היינות הללו טעמם ואיכותם נפגם .

מה עלי לעשות ?

תודה רבה .

תשובה:

שלום וברכה

  1. אשה שידועה כאחת שאינה שומרת מצוות, וכולם יודעים שאינה שומרת שבת, גם אם לא ראו אותה מחללת שבת עשרה בני אדם יחד, היא נחשבת מחללת שבת בפרהסיה.
  2. בשעת הדחק גדול, המיקל לסמוך שיין או מיץ ענבים מפוסטר נחשב כמבושל לענין זה, ובפרט שהאשה אולי נחשבת כתינוק שנשבה, יש לו על מה לסמוך.

בהצלחה רבה, ושתזכו בקרוב שכל בני הבית ידקדקו במצוות כראוי, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים!

מקורות:

1. ראה שו"ת מהרי"ק (סי' קמ), שו"ת התשב"ץ (ח"א סי' קנח), שו"ת הרדב"ז (ח"ד סי' צב), והובא לדינא בש"ך (יו"ד סי' קנז ס"ק ד). וראה פמ"ג (יו"ד סי' ב שפתי דעת ס"ק יז) ושו"ת בית שערים (או"ח סי' ט).

2. יין מבושל שהורתח והתמעט על ידי הרתיחה מותר למוזגו על ידי גוי, כמבואר בשו”ע שם סעי’ ג. יין מפוסטר, דעת הגר”ע יוסף בהערות לס’ נשמת אברהם שאין בו איסור, וכ”כ בשו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ נא, ובשו”ת אגרות משה יו”ד ח”ב סי’ נב. אולם בשו”ת מנחת שלמה ח”א סי’ כה כתב, שהואיל והפיסטור אינו ברתיחה גמורה וכל תועלתו אינו אלא להמית את החיידקים אין דינו כיין מבושל, וכך הסכים הגרב”צ אבא שאול בספרו אור לציון ח”ב סי’ כ, וכן דעת הגרי”ש אלישיב, כמובא בקובץ תשובות ח”א סי’ עה. וטעמו, משום שהפיסטור אינו ענין לעצמו אלא חלק מהליך עשיית היין, וכיון שהטעם שהקלו בזה הוא משום שיין מבושל אינו מצוי, לא שייך טעם זה לענין פיסטור הנעשה בכל יין בזמנינו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה
    לא כל כך הבנתי את התשובה .
    למה הכוונה -"המיקל לסמוך שיין או מיץ ענבים מפוסטר נחשב כמבושל לענין זה" ?
    אם לא מדובר בשעת דחק אז לא יהיה ניתן לקדש גם על תירוש ?
    אז על מה כן יהיה אפשר ?

  2. כיון שאין לה כוונה לנענע את הבקבוק וכל המגע בו הוא רק על ידי דבר אחר – דלת המקרר, הוא מותר בשתייה ללא חשש, ראה שו”ע יו”ד סי’ קכד סעי’ יא ובש”ך שם ס”ק יט. ולא החמירו במגע שלא בכוונה אלא כשמוציאים את הבקבוק עצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל