כוונת שומע ומשמיע בברכת שעשה ניסים

רבני בית ההוראה
א' טבת ה'תשע"ח

שאלה:

שלום רב.
ברצוני לשאול האם מי שמברך על נרות חנוכה לא כיוון להוציא את כלם ידי חובה או שהשומעים לא התכוונו לצאת ידי חובה האם בכל אופן יצאו ידי חובת שמיעת הברכה?

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי צריך כוונה להוציא ידי חובה ולצאת [זה לא נוגע לעצם קיום מצות ההדלקה, שבזה הכלל נר איש וביתו וגם מי שאינו נמצא בבית בזמן ההדלקה יוצא ידי חובה בהדלקת בעל הבית, אלא לענין ברכת שעשה ניסים שהיא חיוב על כל אחד]. אבל באופן כללי יש מחשבה כוללת כזו כשאדם מברך בקול וכולם מתאספים, לצאת ידי חובה בברכתו, וזה מספיק.

2 תגובות

  • מאת לי:

    האם גם לפי מנהג אשכנזים גם מי שאינו נמצא בבית בזמן ההדלקה יוצא ידי חובה בהדלקת בעל הבית.?

  • מאת רבני בית ההוראה:

    בודאי. מנהג האשכנזים הוא שכדי לקיים ענין של מהדרין מן המהדרין כל אחד מדליק לבד, אבל עיקר המצוה היא נר איש וביתו, ולכן אגב בנות נהגו שלא להדליק בעצמן, ומשום שהיו מדליקים בחוץ וכל כבודה בת מלך פנימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים