שאלה:
אני מתארח אצל מישהו, והוא נוהג להדליק ב"אמצע" החצר שלו (יש לו חצר בתוך חצר, והוא מדליק בפתח של החצר הפנימי, אבל אין זה פתח הצר לרה"ר). האם אני יכול לצאת בהדלקתו שם (ע"י להשתתף בפרוטי)? נראה שאין זה לא כשיטת הגרי"ז ולא כשיטת החזו"א, ויל"ע אם יוצא אף בדיעבד שם. מה הדין?
תשובה:
שלום רב
למעשה אנחנו נוקטים שבכל מקרה אדם שמדליק בתוך רשותו יוצא ידי חובה בדיעבד, גם אם זה אינו מקום ההדלקה לכתחילה. ועל פי זה מנהג רוב קהילות החסידים להדלקי בתוך הבית פנימה בפתח הסלון וכדומה, אף שכבר אינה שעת סכנה. ידוע כמה הרעיש על כך הגרי"ש אלישיב, אבל מכל מקום כך הוא מנהג ישראל, כך שיוצאים ידי חובה בנר חנוכה זה, בפרט אם ניתן לראותו מרשות הרבים. אני מניח שאם זו חצר פנימית פרטית שלו זו היא חצר של תשמישים גם לדעת החזון איש. ולכן אם אתה ישן שם או קובע שם את ארוחותיך אתה יכול להשתתף איתו בפריטי.
האם זה נכון (שדביעבד יוצאים) גם אם אין החצר פנימית חצר לפי החזו"א?
לכאורה לדעת החזון איש לא יוצאים ידי חובה באופן זה, דומה הדבר למי שמדליק באמצע הרחוב.
השאר תגובה