לתרומות לחץ כאן

שליחות בנר חנוכה ללא נוכחות בעלי הבית

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים שליט"א.
אני ומשפחתי חוזרים בחנוכה מאוחר בלילה. האם אפשר למנות שליח שידליק ללא נוכחות בעל הבית ומשפחתו באותה שעה (בצאת הכוכבים או בשעה 7 בערב שעדיין לא כלתה רגל מן השוק) בברכה ולפחות רק ברכת להדליק נר חנוכה. או שבכלל לא מועיל שליחות בנר חנוכה? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלום וברכה

שליחות מועילה בהדלקת נר חנוכה אבל לא מברכים על ההדלקה אלא אם כן בעל הבית עומד לידו ושומע. כמובן אתם צריכים לשמוע את ברכות ההדלקה במקום בו אתם נמצאים, כדי לצאת ידי חובת ברכת שעשה ניסים.

מקורות:

כאשר אדם מדליק בבית חברו, הוא לא מקיים בכך כמובן את המצוה, שהרי המצוה היא להדליק בפתח ביתו דוקא ולא בבית חברו, אולם הוא יכול לשמש כשליח עבורו להדלקה זו, אלא שמצוה בו יותר מבשלוחו כמבואר בב”ח בסי’ תרעז. בעצם, לפי הבנת הגרעק”א כל דין נר איש וביתו הוא דין שליחות, ולדעתו יסוד דין המהדרין שכל אחד מבני הבית מדליק, ענינו הוא שכל אחד יקיים את מצותו בעצמו ולא על ידי שליח.

אולם כאשר השליח מדליק הוא אינו מברך אלא אם כן בעל הבית היוצא ידי חובה בברכותיו עומד לידו ושומע, ובטעם הדבר, במה חלוק דין זה מקביעת מזוזה וכדו’ שהשליח מברך, כתב הגרש”ז אויערבך, שקביעת מזוזה היא עצמה מעשה המצוה, משא”כ כא שהיא מצוה שבגופו שיתפרסם הנס מביתו, ודומה הדבר כמי שמניח תפילין על זרוע חברו שהמצוה מתקיימת בגופו של החבר ומעשה המצוה [לא רק החלות גם המעשה] אינו מתייחס כלל לשליח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל