לתרומות לחץ כאן

מוקצה בשבת / ספק פסיק רישא

שאלה:

שלום רב, אמת ששאלותי אינן בנושאי הושענה רבא ושמחת תורה הבאים עלינו לטובה, אך בהחלט עלי לבררן עוד לפני ליל החיתום על מנת לזכות בלי נדר לעשות תשובה, אם כן, הרי שהן בגדר דבר האבד…
1. אדם שבשבת חוה"מ האחרונה שהייתה אמר קודם יעלה ויבוא ורק לאחר מכן רצה והחליצנו (שניהם לפני שחתם בונה ירושלים), האם יצא י"ח והאם יש פגם בדבר?
2. אדם שמטלטל כסא שעליו מונח תיק שהוא בסיס לדבר האסור והמותר (למשל בתיק ישנם ספרי קודש וגם מוקצה מחמת חסרון כיס למשל מצלמה וכו), אם טלטל לצורך כלומר על מנת לקחת ספר קודש מהתיק מותר, אבל מה עם טלטל עם היד את הכסא בטעות(לא לצורך)
3. מה הדין אם ישנה ברזיה בגן ציבורי שכאשר שותים ממנה מים גולשים משפת הברזיה הישר לאדמה עם דשא, אבל באופן שהמים ישקו את האדמה ואולי יגיעו לדשא. מה הדין אם האדם לא בטוח אם ודאי ישקו את הדשא או לא? האם זה בגדר לא פסיק רישא ולא מתכוון שמותר, או שזה שאינו יודע אם ישקו או לא – לא נוכל להגיד לא פסיק רישא מעצם אי ידיעתו.
4. ישנו מעין ממתק שמחלקים אצלנו בבית הכנסת לילדים,מעין סוכריה בצורת מוצץ של תינוק. לאחר שהסוכריה מסתיימת נשארות שתי חתיכות פלסטיק מחוברות המרכיבות את המוצץ – טבעת עם מעין פין פלסטיק עליו הייתה הסוכרייה, ומעין מעטפת פלסטיק המורכבת על פין הפלסטיק ונצמדת לפי הילד בעת שמוצץ את הסוכריה. האם מותר לפרק את השתי החתיכות שתיארתי לעיל בשבת אם הילד רוצה נניח רק את הטבעת פלסטיק?

פתקא טבא
בברכה ובתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

  1. הסדר אינו מעכב.
  2. כיון שהכסא אינו מוקצה, הטלטול של המוקצה כאן נקרא טלטול מן הצד שאינו אסור.
  3. זה מוגדר כספק פסיק רישא שגם אסור לדעת הרבה פוסקים, ראה ביאור הלכה בסי' שטז.
  4. מסתבר שאין לזה דין של כלי, ויש לחשוש שזה בכלל מוקצה כמו כל עטיפה של מאכל שכבר נאכל, ואסור לטלטל את זה בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל