לתרומות לחץ כאן

טבילה בברכה לאחר לינה עם בעלה עקב חציצה במיעוט שמקפידים עליו

שאלה:

שלום. אשה טבלה במוצ"ש והיתה עם בעלה שלוש לילות ואתמול בלילה, גילו שיש לאשה על הגב שאריות דבק כהה ובולט, של פלסטר רפואי גדול ב"צורת מסגרת של הפלסטר" בגודל של 2 כפול 10 ס"מ במקום אחד ובעוד מקום בגב בגודל 1 על 5 ס"מ. למרות שהבלנית בדקה אותה, משום מה אישרה אותה לטבילה. להערכתינו זוהי חציצה על מיעוט הגוף אבל בודאי אם הגב היה חשוף וגם אם מכוסה, אנשים מקפידים על כך וברגע שגילו זאת ניקו היטב בשפשוף באציטון. א.השאלה אם לאחר שלוש לילות עם בעלה תצטרך לטבול שוב ובברכה?
ב. בגדרי התשובה מה ואם בכלל צריך לעשות ,הבלנית, האשה, הבעל?
עקב דחיפות הענין למעשה, נבקש את תשובתכם המהירה והמבוססת במקורות. בתודה ובברכה.

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שאם מדובר במיעוט המקפיד יש לחזור ולטבול בברכה, שהרי מדרבנן לא עלתה לה טבילה. בנוגע לבני הזוג אין לגרום להם לצער יותר מידי, זה היה שוגג גמור וידועים דברי הנתיבות המשפט שבשוגג בדרבנן אין צריך כפרה, אבל כן יש להעמיד את האשה על חומרת חיוב העיון והבדיקה. כמו כן יש לחדד את הנהלים אצל הבלנית, שכנראה מתוך לחץ לא עיינה היטב בגבה של האשה. אינני למה כבודו מחפש מקורות, ברור הדבר שחציצה במיעוט המקפיד מעכבת כמבואר בשו"ע קצח סעי' א, ובהמשך הסימן במקומות רבים, לענין ציפורן, ולענין טבעות בסעי' כג ועוד. מה שיש לחשוב שוב האם בטוח מקפידים על ליכלוך זה, אם לא היה בולט וזה מכוסה, לא בטוח שהיא מקפידה יש לברר מה היה בדיוק.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. השאלה שלי היא לא על עצם הדין שבשו"ע, אלא האם חציצה כזו על הגב, שבעצם מוסתרת כל הזמן בבגד(אולי,גם קצת מרגישים) ורק כשמסירים את הבגד מישהו אחר יכול לראות או האשה עצמה דרך מראה,(ברור לי שאם זה היה מקום חשוף ולא מכוסה, בודאי מקפידה על זה)ואז היא מיד משפשפת באציטון את כל החציצה.האם מצב זה, כן מוגדר כמקפיד, ואז טבילה בברכה או שמא זה ספק ואז לא תטבול כלל(ספק דרבנן)או תחזור ותטבול ללא ברכה. ולזה רציתי מקורות להגדרת מצב מורכב זה.

  2. מוסיפה מידע קונקרטי –
    יתכן ובזמן הטבילה לא ראו את הדבק כי במקלחת כל הסיבים והלכלוך התנקו (או שבכלל עוד לא היו בטבילה, מייד אחרי הסרת המדבקה) ורק בלבישת בגד לאחר מכן נדבקו לדבק סיבים וניתן היה להבחין בו.
    אם כך היה, הרי שבזמן הטבילה סביר להניח שהיה מיעוט שאינו מקפיד כי לא ניתן לראות כלל את הדבק ללא עיון מקרוב מאוד או מישוש וכו'
    וממילא מתבטלת הן השאלה והן הקפידא כלפי הבלנית

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל