לתרומות לחץ כאן

בישול בחמה בסיוע חום הכלי

שאלה:

בס״ד, ידוע תולדות החמה , היינו דבר שהתחמם וכח השמש, אם יניח עליו ביצה , מכיוון שהמחבת היתה חמה זה תולדות החמה, אבל מה הדין אם המחבת קרה ושובר עליה ביצה והשמש תחמם את שניהם כאחד, האם זה נקרא בחמה? או לשים כוס עם מים קרים ובתוכו ביצה רקה, והשמש תחמם את המים עם הביצה, האם זה נקרא בחמה ומותר?
והאם המ״ב כותב בפירוש את החילוק?

תשובה:

שלום רב

אם המים או הכלי לא מסייעים בבישול, ודאי מותר, הנדון מתחיל כאשר על ידי המים או הכלי המאכל יתבשל מהר או באופן טוב יותר, וכאן אתה נוגע בשאלה הגדולה של דוד שמש בשבת, שם מעבר לבעיה של עירבוב המים הקרים בחמים שאת זה ניתן לפתור, יש בדיוק את השאלה הזו, של מים שעוברים בקולטים או בצינורות, ומתחממים על ידי שהקולט מסייע בריכוז החום של השמש על המים [יתכן שכאן זה עוד יותר חמור, אבל לענינינו הדמיון הזה מספיק.

ובענין דוד שמש בשבת למעשה נרוב הפוסקים נהגו להכריע לחומרא, ראה שו"ת מנח"י ח"ד סי' מ"ד, ברית עולם מלאכת אופה אות י"ג, ובשו"ת אז נדברו ח"א סי' ל"ד, שו"ת קנין תורה ח"ג סי' כ"ב, שו"ת שבט הלוי ח"א סי' צ"ד, תשובות והנהגות ח"א סי' ר"ז. ועוד רבים. הגרש"ז אויערבך כידוע התלבט בכך, בשמירת שבת כהלכתה מהדורה ראשונה צידד להיתר ואחר כך חזר בו.

הגר"ע יוסף נקט בזה לקולא בכמה מקומות בספריו, אבל נראה שכאן הדין חמור קצת יותר, שכן שם הכלי רק מרכז את השמש, אבל כאן לולי חום הכלי, מחמת השמש וריכוזה לבד, המאכל לא יתבשל. ולכן נראה שלכל הדעות אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל