שאלה:
שלום וברכה!
האם הרב יוכל להסביר את כל הנושא של שימוש במכשירי המים הקרים בשבת, אילו מותרים ואילו אסורים ואיזה איסור יש במכשירים ללא ההיתר ההלכתי שמפורסם עליהם?
תשובה:
שלום וברכה
העקרון הבסיסי הוא שכאשר מכשיר המים פועל באופן כזה שכאשר מכניסים מים למיכל הוא מתחיל לפעול, אסור בשימוש בשבת. ואילו מכשיר שעובד לעיתים מזומנות מעצמו ללא קשר לפעילותו של הצרכן מותר לשימוש בשבת, אינני יכול לומר על כל מכשיר את דינו, אבל ההתקן שבת הניתן במכשירים מסוימים על ידי מכון צומת ואחרים, ענינו להפריד את המכשיר שלא יהיהתלוי בכניסת המים כלל, אלא יפעל כל כמה דקות לכמה שניות מעצמו. רק בכזה מכשיר מותר להשתמש בשבת.
בהצלחה.
תודה רבה!
רק אם יורשה לשאול מדוע לא דנים זאת כ"גרמא"? והאם שם האיסור כאן הוא "פסיק רישא" ואם כן זה איסור מדאורייתא או מדרבנן?
לעיתים זה אכן גרמא, תלוי במידת הישירות של הפעולה ואם היא מידית, ראה מנחת שלמה סי' ה, י, בענין זה, אבל גם גרמא אסור….
לגבי השאלה אם זה דאורייתא או דרבנן זה תלוי בנושא של חשמל ללא אש, שלדעת החזון איש כידוע זה דאורייתא ולדעת אחרים דרבנן.
זה אכן פסיק רישא דניחא ליה.
השאר תגובה