לתרומות לחץ כאן

הוצאת תקע משקע בשבת

שאלה:

שלום רב,
בשבת החשמל קפץ, וידעתי שזה בגלל המזגן בחדרי. (אני לא הייתי מרימה או שהייתי מחפשת גוי) וגרה בבית שלא שומרים. ניסו להרים בארון, התלבטתי-אם אומר להם את הסיבה: היו מוציאים את התקע, אם לא אומר: היו מוציאים את כל התקעים בסביבה., בסוף החלטתי שאוציא בעצמי (-כאמור הכל כבוי-לא יצרתי חשמל). -האם פעלתי כשורה (כלומר החלטה של "הרע במיעוטו" לאור הנסיבות או חילול-שבת (אבל רק מדרבנן-מוקצה)?. ~תודה.

תשובה:

שלום וברכה

הוצאת התקע במצב כזה יש בה חשש איסור מוקצה [כאשר המכשיר עשוי לפעול יש כאן לדעת החזון איש גם בעיה של בונה וסותר, אבל כאן שכלל אין חשמל, הבעיה לכאורה היא רק מוקצה]. השקע דינו ככלי שמלאכתו לאיסור שאין בו תשמישי היתר, שדינו כמוקצה מחמת גופו ואסור לטלטלו בשבת אפילו לצורך גופו ומקומו, ואפילו להוציא בשינוי נחלקו הדעות אם מותר לטלטל, ראה חזון איש סי’ מז שאוסר, אמנם דעת המשנה ברורה סי’ שח ס”ק יג להתיר בשינוי וכן המנהג. לכן אם אפשר להוציא בשינוי, בגב היד וכדומה, זה בסדר במקרה זה. כאשר אי אפשר בשינוי, אנחנו נוגעים בסוגיא של "וכי אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך", שלפיה בפרט כאן שבעצם הם קצת מזידים, שהרי הם יודעים ששבת היום, לא מתירים לעשות איסור קל של מוקצה כדי להציל אדם אחר מאיסור חמור יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל