לתרומות לחץ כאן

תבנית פרווה בתנור בשרי

שאלה:

לפני כשבועיים אמא שלי שמה, בטעות את המגש הפרווה של התנור הפרווה בתנור הבשרי ועשתה בו צ'יפס. ובשביל להכשירו חזרה לפרווה, התבקשתי לרחוץ אותו היטב, לחכות 24 שעות, ואז לשים אותו בתנור הפרווה על החום ההכי הגבוה למשך 20 דקות.

המקרה חזר על עצמו שנית, והפעם אחותי לקחה את המגש הפרווה ועשתה בו צ'יפס בתנור הבשרי. רחצתי אותו היטב, וחיכיתי לפחות 24 שעות, ורציתי שוב לחמם אותו ל20 דקות על חום הכי גבוה. אבל אימי מסרבת, והיא אומרת שזה יכול לקלקל את, התנור אם אעשה את זה שוב. ורציתי לעשות את זה, זה הלחיץ אותה.

לכן רציתי לשאול על המגש הפרווה שהוכנס לתנור בשרי, אם אני רוחץ אותו, בדומה לסיר בשרי שאני מבשל בו מאכל פרווה, כמו מרק פירות או כל מרק אחר, אז המרק אמנם פרווה, אבל לא אוכלים את המאכל הזה ביחד עם חלב. אותה שאלה על המגש, אם רק רחצתי אותו, וחיכיתי איתו, אז לא חל על המגש דין של סיר בשרי.?

סיר אנחנו ממילא לא מחממים ריק בשביל להכשירו. אז המגש כל עוד שהוא רק רחוץ, וחיכיתי מעל ל24 שעות. האם חל על המגש דין של סיר בשרי.? זה אומר שמה שיש במגש, יחשב פרווה, אבל לא לאכול אותו עם מאכל חלבי.? או שהדין של המגש שונה משל הסיר ויש הכרח לחמם אותו שוב על החום ההכי הגבוה ל20 דקות.?

תשובה:

שלום רב

המגש נעשה בשרי, ואתה צודק בדבריך שכאשר הוא נקי והתנור נקי ואתה עושה בו פרווה הוא נשאר פרווה ולמנהג הספרדים מותר גם לאוכלו עם חלב, ולמנהג בני אשכנז אם הוא בן יומו הדבר אסור. רק שים לב שלפני שאתה מכניס את המגש לתנור הפרווה יהיה ללא שימשו בשרי או בתנור בשרי 24 שעות ושיהיה נקי.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. הכנסתי את המגש לבסוף לתנור לאחר שאימי הסכימה, אך עדיין הייתה לחוצה, אז כעבור 5 דקות נאלצתי לכבות.

    הבוקר הדלקתי מחדש ל20 דקות, ויצאתי לסידורים, ואחי היה בבית, ואמרתי לו שאם השעון של הטוסטר לא מכבה, אז שהוא ינתק אותו מהחשמל, וכך היה. ולאחר כדקה השעון צלצל. לפי כך יש סיכוי שהיה, קצת פחות מ20 דקות. אני הכנסתי בטיימר כ22 דקות. אם יש מצב שבכל זאת היה דקה או שתיים פחות מ20 דקות, אז אתמול היה 5 דקות. ככה שבמצטבר אני מאמין שהיה 20 דקות.

    האם זה מספיק.?

    שאלה נוספת, האם המגש באופן הזה הופך לפרווה לחלוטין, או שהוא עדיין בחזקת בשרי, שזה אומר שדברי חלב, אסור לחמם בו.?

    מחר זה שבועות, ויש סיכוי שירצו לחמם משהו חלבי, אז שאדע אם יהיה, מותר לחמם בו דבר חלבי.?

  2. אני גר בבית חילוני לדאבוני, ואני עמדתי על דעתי שיתחשבו בי לפחות עם הטוסטר. למזלי אחי קנה לנו בתור מתנה טוסטר, זו הזדמנות מבחינתי להשתמש בו לפרווה.

  3. לדעתי הפוך… פרווה זה הדבר שהכי גורם למכשול, בסוף זה נהיה שמשתמשים בו גם לבשר וגם לחלב… עדיף לייחד אותו או לחלב או לבשר, אבל עשה כהבנתך כפי שמסתדר בבית. בהצלחה.

  4. תודה. בטוסטר הישן אבקש בבית שישימו רק מאכלי בשר, ממילא הוא כבר בשרי.

    ולחדש שימנעו לשים מאכלי בשר, ולהבא שימנעו מלשים שוב את המגש הפרווה בטוסטר הבשרי.

    אני יכול לבקש וכאן יכולים להתחשב בי מכיוון שלא אמור לשנות להם באיזה טוסטר מה לחמם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל