לתרומות לחץ כאן

ביטול קטניות ברוב

שאלה:

שלום.
קטניות שעורבו לפני פסח (לא בכוונה כדי לבטלם) ונמצאות בתוך מאכל כאשר הם לא ניכרות בעין ואינם הרוב, מותר באכילה בפסח?

תשובה:

קטניות שאינן ניכרות במאכל בטלות ברוב, כמבואר בתרומת הדשן סי' קיג, ועל פי המתבאר ברמ"א ופרי חדש בתחילת סי' קנג, ובחק יעקב אליה רבה שם, ומשנה ברורה שם ס"ק ט.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זו אינה טעות, יש לכתחילה ויש דיעבד, לכתחילה ודאי שלא עושים זאת ולא צורכים מוצרים אלו, אלא שבדיעבד סומכים על ביטול.

  2. א. דעת הפרי חדש היא שמותר לבטל קטניות לכתחילה מכך שמשווה את זה לחלת חו"ל שמותר לערבה לכתחילה בפסח עצמו (וכך אם אני לא טועה כותב כף החיים בשמו בסימן כה, הספר לא מולי) (כך שגם אלה שחולקים עליו יכול להיות שיודו שמותר לפני פסח לערב) גם בשו"ת "זרע אמת ח"ג או"ח סי' מח כתב כך. גם הרב הוטנר בסימן יא' פסק להתיר.
    ב. מה שהרב אמר הנ"מ כאשר אשכנזי מבטל, אבל כאשר חברה מייצרת מוצר שהוא כשר לפסח כל השנה לאוכלי קטניות, לא שייך הערמה ולמה שהקטנית לא תתבטל? אפילו אם הוא מיוצר לפסח לספרדי יש מקום לומר שמותר, מכיוון שלא עירבו בשבילך.
    ג. מקום נוסף להקל הוא שמדובר על איסור דרבנן שאין לו מקור בתורה ויש שמתירים לבטלו
    ד. מה עוד שקניה נחשבת כדיעבד (ט"ז יו"ד קח,ד) ויש מקום לומר שגם לדעת הרמ"א יהיה מותר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל