לתרומות לחץ כאן

ספק חתיכה של חלב נפלה לסיר בשרי, צריך הגעלה?

שאלה:

בס"ד
שלום חתיכת גבינה נפלה לסיר בשרי, נראה שזה פחות מאחד בשישים, האם מותר לאכול ? ומה לגבי הכלי, האם צריך הגעלה?

ומה יהיה הדין אם יש ספק אם נפלה חתיכת בשר, האם מותר לאכול ? והאם צריך לעשות הגעלה לכלי?

תשובה:

שלום רב

בענין זה תלוי כמובן על מה נפלה, שכן אם יש חתיכה בולטת מעל הכל ועליה נפלה החתיכה צריך שבה עצמה יהיה שישים, אבל אם נפלה לתוך הרוטב והכל מעורב יחד ויש פי שישים, המאכל כשר והסיר אינו טעון הגעלה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה, ולגבי הגעלה , אם נניח נפלה החתיכה על גוש בשר , ואין בה בטל בשישים , האם רק לזרוק את החתיכה והסיר אינו טעון הגעלה? ( ומה הדין אם אותה חתיכה שנפל עליה הפכו אותה על פני המחבת ?
    שעוד שאלה האם כאשר יש ספק אם נפלה בסיר , טעון הגעלה והאוכל יש לזרוק?

    ושאלה אחרונה האם יש הבדל אם זה בשר או עוף שנפלה החתיכת החלב עליה

  2. אם החתיכה נאסרה היא נעשית חנ"נ כלומר כולה אסורה, וכיון שאין שישים בכלי כנגד כל החתיכה הוא טעון הגעלה. כאשר יש ספק אם נפל תוכל להקל בעוף.

  3. אז בעצם זה הכלל: אם נפל חלב על חתיכת בשר , וביחס לחתיכת הבשר אין בטל בשישים, וחתיכה חייבת אסורה אבל ביחס לרוטב שיש לסיר זה כן בטל בשישים לכן הרוטב מותר באכילה. ואם גם הרוטב בסיר אינו בטל בשישים אז גם הרוטב אסור והכלי חייב בטבילה . נכון?

  4. אם החתיכה נאסרה, ממילא כל הסיר על כל תכולתו נאסרים, רק אם החתיכה בתוך הרוטב מודדים את השישים כנגד כל תכולת הסיר, וממילא גם החתיכה לא נאסרת.

  5. שלום
    לענ"ד יש כאן אי הבנה – חתיכת הגבינה בלעה בשר ודאי נאסרה – אם יש 60 כנגדה הרוטב והבשר מותר אולם החתיכה נאסרה וחייבים להוציא אותה היא לא בטלה.
    אם מדובר בדבר לח כלומר רוטב הרי החתיכה ניכרת וודאי יש להוציאה אם יש עוד חתיכות בתוך הרוטב ויש 60 בכל אופן היא מותרת רק אם יש רוב חתיכות היתר ואז היא מותרת מדין חד בתרי בטיל אם אי אפשר לזהות אותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל