לתרומות לחץ כאן

שאלות בעניני חנוכה

בס"ד
שלום רב
כמה שאלות בנושא חנוכה.
1. מה הזמן הראוי ביותר להדליק את הנרות בחנוכה ?
בשקיעה או אחרי צאת הכוכבים ?

2. אם אני מחוץ לבית מהבוקר עד 20:00 האם זה בסדר שאדליק את הנרות אחרי שאני מגיעה הבייתה כלומר אחרי 20:00 ?

3. אם אני צריכה לצאת מהבית מייד לאחר שהדלקתי נרות , האם זה בסדר ? או שצריך להישאר זמן מסויים לייד הנרות הדולקים ?

4. סבא שלי אדם זקן מאוד ולא כל כך צלול . (גר בבית שלו ) וקשה לו מאוד לברך את כל הברכות לפני הדלקת נרות חנוכה. האם להגיד לו שידליק את הנרות בביתו בלי ברכה למרות שלא יודע לברך ?

5. במוצאי שבת קודש , נר ראשון , האם זה בסדר שסבא ידליק נרות חנוכה אחרי צאת השבת ללא ברכת "ברוך המבדיל " ?

6. אבי ואני מבקרים את סבא לעיתים קרובות. לפעמים אבא מגיע אליו כל יום. שאלתי היא האם צריך להדליק את הנרות בביתו עם כל הברכות ( אבי יודע לברך כראוי ) ובכך יצא ידיי חובת הדלקת נר חנוכה ? אבי תמיד הדליק את נרות החנוכה במקום עבודתו. במידה ויוצא שבזמן שראוי להדליק הוא לא נמצא בעבודה אלא בבית אביו , עדיף שידליק בביתו עם ברכה ? או שיתן לסבא להדליק בלי ברכה ואז ילך לעבודה וידליק שם בברכה כראוי ?

7. אימי יכולה להדליק נרות חנוכה בברכה במקום עבודתה ?

תודה רבה.
חנוכה שמח !

תשובה:

שלום רב

  1. מדובר בשני מנהגים שונים, מנהג רבים מבני אזכנז להדליק בשקיעה ובני ספרד ועוד מעט מבני אשכנז מדליקים בצאת הכוכבים וכן מנהג החסידים, כך שאין מקום לשאלה זו.. הוראת החזון איש היתה שלא להדליק בשקיעה ממש שאז האור בחוץ ב והנר לא ניכר אלא כ10 – 13 דק' אחר כך.
  2. אם יש בני בית שרואים את הנרות זה בסדר, אף שלכתחילה ודאי יש להדליק בזמן, שכך היא שיטת הרמב"ם שכל הזמן מעכב.
  3. לא צריך להשאר. חסידים נהגו להשאר לספוג מקדושת הנרות, אבל אין בכך חיוב או מצוה.
  4. אם אינו יכול לברך שידליק ללא ברכה. אפשרות נוספת שימנה שליח שיבוא אליו ויברך עבורו וידליק עבורו.
  5. אם אינו מבדיל בלאו הכי, לפחות יקיים מצות נר חנוכה..
  6. זה מצויין שאביך ידליק אצלו בברכה, כך הוא ירויח את הברכה של שעשה ניסים שאותה לא חייבים לשמוע דוקא בבית, אבל הוא לא יוצא ידי חובה בהדלקה זו אלא בנרות שאת מדליקה, שבהם הוא יוצא גם ידי חובה כדין נר איש וביתו. הדלקת נרות בעבודה זו ברכה לבטלה.
  7. לא. היא יוצאת ידי חובה בהדלקה שלך, תדליקי את עבור כולם, לא צריך שכל אחד ידליק בעצמו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה. רק כמה שאלות נוספות אשאל :
    אבי מגיע הבייתה מהעבודה רק אחרי 20:00 . ואם אדליק את הנרות בערך ב 17:00 הוא לא יראה בכלל את הנרות הדולקים. בכל אחד מימות החול חוץ מיום שישי הוא מגיע מאוחר. ביום שישי כשמגיע מוקדם וודאי לא מדליק בעבודה אלא אני מדליקה בבית וכולם נוכחים. ובמוצאי שבת מגיע לבית אביו ואז משם נוסע לעבודה. השאלה שלי היא האם להגיד לו שידליק במקרה כזה אצל אביו בברכה במקום סבא וזהו (ולא ידליק בעבודה )
    או שסבא ידליק בלי ברכה ואז אבי ידליק בעבודה עם ברכה ?
    בנוסף , אמרתם שבעבודה אין להדליק. אך אימי נמצאת במקום העבודה כל היום ומגיע מאוד מאוחר. אנשי חב"ד מגיעים מידיי שנה בחנוכה לעבודה שלה ומדליקים שם בברכה. האם זה בסדר ? אז במקום שמישהו זר יברך וידליק לה לא עדיף שהיא תברך ותדליק ?

  2. אם אביך ידליק בברכה בבית של סבא זה טוב, אמנם לא יקיים בזה את המצוה, אבל את המצוה הוא מקיים בהדלקה שלך גם אם אינו נוכח, אלא שמלבד זאת הוא צריך לשמוע ברכות ולראות נרות אפילו שאינם שלו, וזה הוא עושה אצל סבא. במקרה כזה שהוא ואת מדליקים אמך לא צריכה להדליק ואין להדליק בחנות עם ברכה. אמנם יש שכתבו שאם באופן קבוע אוכלים את הארוחות בחנות אפשר להדליק שם, אבל בס' נר איש וביתו הביא בשם הגרש"ז אויערבך שלא לסמוך על כך, אלא אמך תצא ידי חובה בהדלקה שלך למרות שהיא אינה נוכחת שם.
    עליך להבין, נר חנוכה דומה למזוזה, זו חובת הבית, כשיש מזוזה בבית אמך מקיימת מצוה גם אם היא כרגע בעבודה וכך גם בנר חנוכה.

  3. אם הדליקו חנוכייה במקום אחר זא לא בבית שלי ונכחתי שם ואחכ בערב חזרתי לבית האם אני צריכה לשמוע פעם נוספת גם בבית שלי ?(לדוג הלכנו לדוד שלי כל המשפחה והוא הדליק שם ושמענו כולם ואחכ חזרנו לבית ואבא שלי הדליק גם פה לאחים שלי שלא היו איתנו אבל האם אני צריכה לשמוע שוב?)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל