לתרומות לחץ כאן

עניים לא מנומסים..

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: מעשיום יום יום כאן בחו"ל עם משולחים הבאים לכאן לגבות כסף לצוריכם, והרבה פעמים קורים דברים לא טובים.
כגון יום ששי אחר הצהורים עזרתי לאשתי להכין צורך שבת קודש וכו' תמיד יש הרבה דברים לעשות ויום לחוץ מאוד , לא פשוט ושמענו הפעמון והלכתי לראות מה היה והיה שם משולח המבקש צדקה ואמרי לו תן לי שניה ואבדוק מה יש… הייתי בטוח שהיה לי מזומן בבית וסוף סוף לא היה לנו, מיהרתי וכתבתי צ'ק לו והלכתי החוצה לתת לו ובמקום להודות על הטובה שעשיתי לו, הוא התחיל לתת לי תוכחה בגלל שקר בחוץ ושהיה לי להכניסו בפרוזדור עד שמצאתי מה לתת לו והתלונן מאוד ולא אמר "תודה" על הכסף כאילו הייתי חייב לו, בסדר שמצד אחד מגיע לי קצת שיותר טוב היה להכניסו אבל כיון שהייתי לחוץ מאוד לצורך שבת ובטחתי שהיה לי משהו לתת לו ששהייתי לעשות זה תוך שניה לא אמרתי לו להיכנס, מ"מ ביקשתי סליחה ונתתי לו כסף, שאני אינני חייב לו כלום אלא מצוה עשיי וטובה לו, והוא הלך לדרכו…

כבר כתבתי לכם קצת מסיפורים נוראים שקרו כאן עם משולחים, ושמצוה גדולה לתת להם ולעזרם ולבקש שה' יוציאם מדוחק גדול שנמצאים מ"מ מצד השני מגיע לנו דברים קשים שלא נכון כלל, שאנישם עוזרים אותם ומתיחחסים להם בכבוד ולהתנהג בחוצפה כלפי הנותנים לא שמענו.

נוסף לזה נשים כשהן בבית לא פותחים הדלות לאף אחד שמפחדות וגם לא צנוע לפתוח לכל גבר הדוחק הדלת. ולכן כיון שרוב בעלים או נמצאים בעבודה או בכוללים ויש גם נשים העובדות לא כ"כ מומלץ ללכת לבתים שלא מצוי שיהיה מישהו לעזור.

נוסף לזה היה עשיר גדול שבעיר שהיה יושב מצדי בבית הכנסת וכל זמן שבאו משולחים היה מבקש בכבוד (וראיתי צער בפניו)שלא ילכו לבתו לבקש צדקה אלא שהכל נעשה בבית הכנסת אחר התפילה, שאשתו חולה ומשפחה עסוקים עם טיפול ילדים וכו' שלא בבית בבקשה כך היה מבקש. מ"מ תמיד היו המתעלמים מבבקשתו ובאו מכל מקום.

סיפורים ששומעים שכשנותנים צדקה שמתלוננים שמה שנותנים לא מספיק ויש כל מינה טענות שלא יומאן כמו הא יש לך בית גדול כזו רק יש לך 5 דולר?! הא יש לך שעון יפה, ראה איזה דבר יש לך, אין לך כלום?! וכו' וכו'…

לכן קודם שישאל חכמי העיר העוסקים בועד צדקה, רציתי לשמוע מכבודיכם מה חות דעת שליכם על בקשה לועד שידברו להם המשולחים לא יבוא לבתים לבקש (או שכונה מסוימת או לכל עיר) ורק בבית הכנסת ובועדים ? העזרה היה להם, ובמקרה שמונה של רעב ואונס אז בסדר שיבקשו בבתים בשעת הדחק אבל ענין כספי שיעשו באופן מסודר ומחובד לכולם?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

לא הייתי מגביל את העניים אלא פשוט לא לוקח ללב מכל אדם… אם אדם אינו מנומס אנחנו צריכים להעלב?? אדם ספציפי שיש לו קושי כמו העשיר אשתו חולה יגביל אנשים מלבוא לביתו, אבל סתם אדם, הרי נאמר "ועניים מרודים תביא בית", ולא צריך לקחת ללב מאנשים שאינם מנומסים..

בהצלחה

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל