לתרומות לחץ כאן

מעשרות מפירות של גוי שמוחכרים ליהודי

לכבוד הרבנים שליט"א
יהודי מחכיר באריסות כרם זיתים לכמה שנים עבור כמות מסויימת של ג'ירקנים של שמן הגוי עושה הכל כולל מסיק זיתים ולקיחתם לבית בד שם מפיקים את השמן האם השמן הנ"ל חייב בתרומות ומעשרות בתודה מראש

תשובה:

שלום רב

ראשית נדון לענין פירות של יהודי שגמר מלאכתם נעשתה על ידי גוי, מה דינם, ונחלקו בכך ראשונים: יש סוברים שחייבים במעשרות מדרבנן, ראה רמב"ם תרומות א יג, וכ"כ בשטמ"ק מנחות סז א ואו"ז חלה סי' רלה. ויש סוברים שחייבים מדאורייתא ראה תוס' בכורות יא ב וטור סי' שלא. ומכל הם חייבים במעשרות [הנפקא מינה היא רק שלא לעשר מהם על פירות של יהודי ממש].

במקרה הספציפי צריך לראות החוזה שנעשה ביניהם באופן מדוייק, האם יש לישראל איזה חלק בפירות או שבעצם יש לו רק זכיון לשווק ולמכור את סחורתו של הגוי תמורת סכום מסויים, במקרה הראשון יתכן שיש כאן שותפות ישראל וגוי ויש חיוב להפריש על כל התוצרת [לא רק מה שמגיע ליהודי!], במקרה השני אין חיוב להפריש בכלל. אבן הבוחן בענין זה תהיה בין השאר, מה קורה אם העצים כלל לא עושים פרי מחמת מחלה מסוימת וכדומה. לכן קשה לענות על השאלה הזו באופן כללי כל כך.

במקרה שהיהודי ממש שוכר הכל ורק התשלום שהוא נותן לגוי זה סכום מסויים של ג'ריקנים [אני מבין שזה המקרה המדובר] אין ספק שיש חיוב משערות על הכל, כולל הכמות הניתנת לגוי.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרבנים שליט"א
    ייתכן ונפלה טעות בהבנת שאלתי בעל השדה המקורי הוא היהודי והוא זה שמחכיר לגוי בתמורה לכמות שמן שהגוי נותן ליהודי עבור ההחכרה כל הפעולות הגוי עושה וגם לוקח על עצמו את כל האחריות גם אם אין העצים מניבים כמו שצריך עדיין חייב לשלם כל שנה סך ג'רקנים שמן זית קבוע אבקש אם תועילו שוב לעיין בשאלה בתודה מראש
    ברוכים תהיו

  2. אכן הבנתי את כל השאלה הפוך. במקרה כזה נראה שהוא פשוט נחשב כמשכיר קרקעו לגוי, שאינו חייב במעשרות כלל ודינם כפירות גוי, ראה מעדני ארץ תרומות א יג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל