לתרומות לחץ כאן

לקרוא ממסך מחשב ספרים בשבת בלי לנגוע

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: אחד שאל כזה דבר, גבי שימוש למחשב בתכנה שאפשר להכין החומרים מן ספרים שרוצה כגון ספר פלוני דף פלוני (ספרים דיגיטלים בצורת PDF) והתכנה מראה דבר וקופץ מדף לדף ומספר לספר לפי הזמן שהוא קבע וכך הוא לא צריך לנגוע במחשב כלל כגון: שתיים יופיע דף גמרא שהוא לומד -שעה לכל דף, ואחר כך חצי שעה לראושנים ושתיים לטור ב"י וש"ע וכו' … ולו רק יש להכין מביוד יום מה שרוצה ללמוד ומתי יתחיל ויסיים להופיע הספרים והכל נעשה מאליו כגון יתחיל בחמש בבוקר עד 8 וכו'.

ונ"מ שרוצה לדעת לענין שבת, אם אפשר ללמוד בצורה כזה כשלא יגע במחשב בשביל שהרבה ספרים שרוצה ללמוד אין לו מודפסים ורק בתכנה דיגיטלי? וגם אמר שנוח לו שלא צריך לנגוע בספר כלל רק לשבת ולחשוב.

מן הסתם יש לומר שידפיס ויקרא מן הנייר שיותר פשוט, אבל מה שהוא רוצה לדעת לא זה אלא אם הוא יכול דוקא לקרוא מן המסך או לא? ואמר שזה נראה לו כמו המסך שמופיע הלוח זמנין שיש בבתי הכנסיות שאנשים מסתכלים על שעות תפילה או מידע כלשהו ומותר ורבים יש להם, ורצה לדמות גם למנורה שמכינים השעון כדי שידליק מאליה וכלום בבית נהנים מן אורה ולכן הוא שאל מאי שנה זה מזה? ורצה לומר שזה יותר טוב משעון כיון שהמחשב אף פעם לא מכבה.

לא נראה בעיקר שיש איסור על הסתכלות מדינא, אבל לא נראה ראוי לעשות כן, מ"מ מבשקני לשמוע חוות דעת מכם על זה.

ברכה והצלחה
שבת שלום

תשובה:

שלום רב

לא נראה שיש איסור בכך, אבל יש לכסות את לוח המקשים, מתוך הרגל אפשר חלילה להכשל וללחוץ, ואם אסרו חכמים קריאה לאור הנר בשבת גזירה שמא יטה, ודאי יש לחשוש לכך במקרה הזה. בכל מקרה זה נראה לי מאוד לא יעיל ולא פרקטי…

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל