לתרומות לחץ כאן

שואל כסא ששיפץ ותיקן אותו ותובע תשלום

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

ילמדנו רבינו, אדם היה אמור לארח אדם חשוב בביתו ובקש מחברו להשתמש בכסאו שחשוב ויוקרתי, וחבירו נתן לו במתנה על מנת להחזיר תוך שבוע – זמן שהאורח היה נשאר אצל חבירו. עבר שבוע וכשהחזיר לו הכסא ראה הבעל הכסא שחבירו שיפץ ותיקן את הכסא והוא נראה כחדש, מיד סיפר לו שיפה מאוד אבל לא ביקש ממנו את זה. וחבירו המקבל מתנה ע"מ להחזיר טוען שרוצה שישלם לו ההטבה בטענה שבמצב שלקח לא היה מכובד לאדם גדול ולכן עשה במהרה. מדובר בדבר שאינו יכול הבעל לומר קח מה שהטבת, נראה שאין בצורך לבעל לשלמנו כלום, אשמח לשמוע מכם.

תודה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם בעל הכסא נהנה מהשבח ויש סכום כסף שהוא היה מוכן לשלם כדי להשביח את הכסא עליו לשלם סכום זה לכל הדעות. אם הוא טוען שלא שווה לו כלל להשביח את הכסא, יש אומרים שחייב לשלם הוצאה שיעור שבח (העלות לשפץ את הכסא או מה שהכסא עולה בשוק יותר לאחר השיפוץ, הפחות מבין השניים) ויש אומרים שחייב להישבע שהוא לא צריך את השבח.

מקורות:

דעת הנתיבות בסי' שו סק"ז שאין טענת 'טול עציך ואבניך' בשבח שלא שייך להעביר למקום אחר ולכן חייב לשלם כדין 'יורד שלא ברשות' (עיין שו"ע חו"מ סי' שעה סעיף א ויש לדון אם דינו כ'יורד ברשות' על פי הנתיבות בסוף סי' שמא). דעת החזון איש בב"ק סי' כב אות ו שיכול לטעון שאיננו מעוניין בשבח ולהיפטר. ובב"ב סי' ב אות ו כתב שאם נראה לבית דין שבעל הנכס מעוניין בשבח יש לחייב אותו, ואם בית דין מסופק יש להשביע את בעל הנכס שבועת היסת שבאמת אינו מעוניין בשבח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל