שמיעת חצי מגילה ממי שלא שמע את החצי הראשון

האם שמיעת המגילה צריכה להיות מאדם שקורא את כולה מתחילתה ועד סופה או שאפשר לשמוע משני בעלי קוראים שאחד יקרא את החצי הראשון ואחר כך יבוא שני שלא שמע את החצי הראשון האם הקריאה טובה או שהקריאה צריכה להיות באופן שיוצאים ידי שמיעה

תשובה:

שלום רב,

נראה לכאורה שקריאה כזו אינה מועילה, שכן הכלל הבסיסי בדין שומע כעונה ודין ערבות – יצא מוציא, הוא שאדם יכול לומר ברכה או תפילה עבור חברו, אף שהוא עתה אינו מחוייב בכך, אבל הברכה עצמה צריך שתהיה לה חשיבות של ברכה. לכן, אדם שאומר קידוש וחברו יוצא ממנו רק חצי קידוש ואת החצי השני מסיים בעצמו, דנו בזה כידוע הפוסקים אם יש "שומע כעונה לחצי ברכה" ויוצא ידי חובה או לו, והוסיף הקהילות יעקב בברכות סי' יא, שנדון זה הוא רק כאשר המקדש כן אמר ברכה שלמה, אלא שהשומע יוצא ממנו רק חצי ברכה, ולכן כיון שעל אותו חצי היה שם וחלות ברכה [כי המברך אמר את כולה] יש מקום לומר שזה מועיל. אבל אם המברך יאמר רק חצי ברכה, ודאי לא יוכלו השומעים להשלים את החצי השני ולצאת בכך ידי חובה, כיון שהחצי ששמעו ממנו אין לו תורת ברכה, אלו דבריו שם, וכך הוא גם לגבי קריאת המגילה, אם הקורא את החצי השני לא שמע את החצי הראשון, קריאתו אינה נחשבת לכלום ואינה מעשה מצוה ולא שייך בה דין שומע כעונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל