לתרומות לחץ כאן

טלטול בשבת / ספיחין בעשבי תיבול / מצלמות אבטחה בשבת

שלום וברכה כבוד הרב :)
1. יש בעיה של טלטול בלקחת סידור תפילה מהבית לבית כנסת בקרית צאנז שזה במרחק של 15 דקות הליכה בערך, מה לגבי להוציא דברים למרפסת של הבית של ההורים המוקפת בזכוכיות עם רווחים של מספר סנטימטרים מועטים בין זכוכית לזכוכית?
2. יש בעיה להתפלל בבית כנסת שחלק מהמתפללים בו דתיים לאומיים, או מהציונות הדתית וכו', כי ביום כיפור ה' כיוון אותי לבית כנסת יותר קרוב, שיש בו גם כיפות שחורות וגם רב בלי כיפה שחורה, ואני זוכר שהחזון איש אמר למישהו שנגע באחד מספרים שנכתבו על ידי הרבני של המזרחי שזה מוקצה, והלך ושרף את הספר, ואמר לאחד שהתייעץ איתו אם לעבור ללמד כמדומני במקום של דתיים לאומיים והוא אמר לו אם אני לא טועה ואני מקווה שאני לא טועה שייהרג ואל יעבור שם, גם אם משלמים יותר וכו'
גם החפץ חיים יצא נגדם באופן חזק.
כמובן שלא מדובר על הדתיים לאומיים היהודים היקרים שנקלעו לתוך זה, אלא רק לרבנים כך הבנתי.
אך על מעיקר הדין אין בעיה, נכון?
3. קניתי סידור תפילה שאני אוהב שיכול להיות נכתב על ידי דתיים לאומיים או ציונות דתית אם זה משהו שונה – אפשר להשתמש בו?
4. יש כל מיני עניינים שיצא לי לשמוע בעבר, שרבנים גדולים אמרו, אולי גם בגמרא יש דברים בסגנון, אך לא אצטטם כי אני לא זוכר במדויק, ולא זוכר את ההקשר המלא, דברים בסגנון שתפילות לא מתקבלות במקרים מסוימים שקשורים לציבור המתפללים או לשליח הציבור או גם וגם. אולי לא הבנתי נכון, וסביר להניח שאם הייתי שואלם היו מרגיעים אותי – כמו אולי שמעתי בעבר, שאם לאחד המתפללים יש אייפון אז התפילה לא מתקבלת, דברים בסגנון הזה. (לא זוכר אם כך נאמר בוודאות).
האם יש לחשוש לאי קבלת תפילה בגלל דברים כאלו?
5. יש לנו מצלמות אבטחה בבניין – באילו מקרים אני מותר לצאת מהבית, לבית כנסת בשביל תפילות אני מבין שכן…
מה אם אני רוצה ללכת סתם לטיול בשבת, או לבית כנסת ללמוד בשבת – גם מותר?
6. כלי עץ שאמי משתמשת בו, ששומש בעבר גם לחלב וגם לבשר, וכרגע משתמשת בו לבשרי – מותר לאכול את התבשיל אם לא נעשה בכלי עץ שימוש ב-24 שעות האחרונות?
7. עד מתי מותר לעסוק מלאכה בשישי, כשאני מתכוון מלאכה אני מתכוון לכל מיני עיסוקים, כמו עבודה על פרויקטים שלא קשורים בהכרח לכסף
8. מותר לקרוע בשמים מצמחים שיש לי לצורך הרחה או אפילו אכילה (למרות שסביר להניח לא לאכילה או תבלון כרגע).

תודה רבה כבוד הרב ושבת שלום ומבורך לנו וכל עמו ישראל :)

תשובה:

שלום רב

  1. אני מניח שיש עירוב מפוקח בנתניה, כך שאין בעיה של טילטול, אבל אולי כדאי ללכת מהעיר ולא על קו החוף, אינני יודע מה גבולות העירוב. אין כל בעיה להוציא דברים למרפסת.
  2. אין כל בעיה להתפלל עם יהודים מכל "צבע" שהוא, אתה רשאי ומחוייב לבחור את השקפת עולמך, אבל לא מעבר לכך.
  3. תשתמש בו בשמחה ויתקבלו תפילותיך לרצון לפני אדון כל!
  4. אין לחשוש כלל. אתה אחראי רק למעשיך ותו לא!
  5. כיון שזה לא תלוי בך ובבחירתך כרגע, תסמוך על המקילים. ראה כאן על הנושא הזה בהרחבה.
  6. מותר לאכול, אבל אם השימוש הוא בחם יש להגעיל אותו.
  7. דבר אקראי בכל מקרה, אולם עבודה משמעותית או קבועה אסורה. על פרטי דין זה והזמן המדוייק, ראה כאן.
  8. אם גדלו בשמיטה, ראה כאן שנחלקו הדעות אם יש בהם בעיה של ספיחין [אם גדלו תחת גג הבית יש להקל].

שבת שלום ומבורך!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    לגבי 6, נניח שפעם השתמשו בכף עץ לבישול דבר לא כשר כמו שרימפס (לא הורי, אלא אדם לא יהודי) עדיין ניתן להשתמש בו? ונניח שיש לי ספק, כי יש לי מספר כפות עץ וכלים לשימוש, אז לא בהכרח דווקא בזה השתמשו.

    תודה רבה ושבת שלום :)

  2. אני מבקש רשות מכבוד הרב לכאוב דבר שהועלה פה,
    ידידי היקר או כל קורא אחר הדברים שנאמרו כאן הם חמורים מאוד לא מצד האומר כי אני בטוח בלב שלם שהוא איננו כלל מתכוין לרעה והדברים נאמרו מתוך יראת שמיים אלא שלצערי הרבה טועים אחרי דבריהם של חכמים שאין ההמון יורד לסוף דעתם ואבאר.
    דתיים לאומים הם אחינו ובשרינו אנחנו אוהבים אותם כנפשינו ודמינו הם אנשים יראי שמים ואוהבי ה'. אמת שאין אנחנו מסכימים איתם בהשקפה ואפ' בצורה חריפה אבל יש לחלק בין מחלוקת לשם שמים לבין שנאת חנם
    וכך אומרת הגמ יבמות (יד:) אע"פ שבית שמאי והלל חלקו אפ' בדברים החמורים ביותר כדיני עריות שלזה כשר ולשני ממזר לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר {זכריה ח-יט} האמת והשלום אהבו. וזה משום שלא היו מחטיאים את השני ליתן מה לו מה שהוא אוסר כלומר מחלוקת לשם שמים!

    דע ידידי שבמשך הדורות היו מחלוקות רבות בעם ישראל ואפילו כאלו שהגיעו לחירופים שהאוזן מתקשה לסבול. ואתן לך דוגמא אמרת שאתה הולך לקרית צאנז שהם חסידים אתה יודע מה הייתה דעת הגאון מוילנא לגבי החסידות וכן דעת ר' חיים מוולאז'ין הוא חשד אותם במינות ואפיקורוסות! על בעל התניא הוא אמר דברים מבעיתים! ובכל זאת תלמידי תלמידיו החפץ חיים והחזון איש ועוד וכן הבן איש חי מצטטים את דבריו בצמא רב ומכנים אותו הגאון ר' זלמן !!!

    ר' יהונתן אייבשיץ נרדף ע"י היעב"ץ בנו של החכם צבי אחד מגדולי הדורות בעל ספר מור וקציעה ועוד שאנחנו עד היום מתאבקים בעפר רגליו וכינה את ר' יהונתן בשם רשע ומין וחשד אותו להיות שבתאי ואע"פ כן אנחנו כולנו לומדים ביראה ובצמא את ספריו של ר' יהונתן אייבשיץ מהם יערות דבש כרתי ופלתי אורים ותומים ועוד. דרך אגב גם את הגאון מוילנא הוא רדף עד שיצא שם גדולו בעולם ואז טען שכנראה הטעו אותו.

    אגב החזון איש בעצמו שדחה מכל וכל את ההגות הציונית דתית העריך עד למאוד את הרב אברהם יצחק הכהן קוק שהיה אבי הציונות הדתית יתירה מזו החזון איש פנה אליו בפנייה 'הוד כבוד מרן שליט"א', תואר שבו השתמש החזון איש, מלבד ביחס לרב קוק, רק לגדולים ביותר בעיניו. בהנחת אבן הפינה לישיבת "בית יוסף" בבני ברק עמד החזון איש במשך כל נאום הברכה של הרב קוק, כבוד שלא נתן לגדולי תורה אחרים שדיברו שם. לשואלים מדוע לא ישב, הוא ענה: "די תורה שטייט!" (מיידיש: "התורה עומדת!").

    ה"חפץ חיים" עזב את הכינוס הראשון של אגודת ישראל (בתרפ"ג) בטריקת דלת, לאחר שבישיבת הפתיחה השמיע אחד הרבנים דברי פגיעה ברב קוק, ואז זעק החפץ חיים: "פגעו במרא דארעא דישראל! מען דורף קורע זיין (תרגום מיידיש: יש לקרוע קריעה)!" הוא חזר בכעס לאכסנייתו וסירב לחזור להמשך הכינוס, וכן סירב ללחוץ את ידיהם של בני המשלחת הירושלמית ואמר להם: "לאלה שעושים מחלוקת נגד רבה של ירושלים איני נותן שלום!" והוסיף: "דעו לכם כי הוא קדוש וטהור, וכל הנוגע בו לא יינקה".

    אישיותו של הרב קוק וידיעותיו בתורה זכו להערכה רבה אצל הרבנים מרוב הזרמים השונים. בין מחליפי המכתבים עמו (מהם שהתנגדו לשיטתו והשקפתו אך ראו בו אחד מהגדולים): ה"חזון איש", הרב חיים עוזר גרודזינסקי, הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, הרב חיים סולובייצ'יק, בנו הרב יצחק זאב סולובייצ'יק, האדמו"ר מגור רבי אברהם מרדכי אלטר, הרב איסר זלמן מלצר, הרב שמשון אהרון פולנסקי, הרב יוסף חיים זוננפלד, האדמו"ר מחב"ד הרב יוסף יצחק שניאורסון, הרב אהרון קוטלר, הרב נתן צבי פינקל, הרב ירוחם ליבוביץ, הרב ברוך בר ליבוביץ, הרב יהודה מאיר שפירא ועוד רבים.
    הנך רואה אע"פ שהם יצאו בחריפות נגד הציונות הדתית בכל זאת ידעו הם להבדיל בין מחלוקת לשם שמים לבין היהודי שעומד מולי.

    גם הרב עובדיה שאינו דתית לאומי אמר כי הרב קוק היה "אדם גדול מאוד, ירא שמים". בספרי השו"ת של הרב עובדיה, הוא מכנה את הרב קוק בתואר 'מרא דארעא דישראל'. בהסכמה שנתן לספר 'שבת הארץ' הוא מכנה את הרב קוק בתואר 'מרן' (תואר נדיר אצל הרב עובדיה). ראה בקישור הבא:

    http://www.hidabroot.org/he/article/150103

    ולסיום ידידי היקר ראה מה אמר פאר הדור והדרו לגבי אחינו ובשרנו קל וחומר על רבניהם!
    אלא דע שלעיתים יש כאלו שהם באמת רשעים אבל גם בציבור החרדי יש כאלו שהם נראים רבנים אבל הם
    רשעים גדולים.

    יהי רצון שנתאגד יחד כאיגוד ארבעת המינים!

  3. תודה רבה על השקעה ברשימת הדברים שנכתבו ממקום טוב ואוהב
    ואכן אין פה שום צד של שנאה ח"ו, ההפך, אני אוהב כל יהודי ורוצה שילך בדרך האמת עם ה' יתברך, וגם אם הוא לא הולך, אני לא יכול להאשים אותו, כי איך אני יכול לשפוט אותו עד שלא חוויתי את מה שהוא חווה בדיוק?
    רק הלוואי שכל עם ישראל היקר יתפקח לאמת לפני שיהיה מאוחר מדי לחזור בתשובה

    ואכן שיש רשעים בכל מקום, אך העיקר היא הדרך, איזו דרך זה רצון ה', והדרך הדתית לאומית להבנתי מסוכנת מאוד. שוב, אני מדגיש, אני לא אומר שום דבר רע על היהודים היקרים הדתייים הלאומים שצריכים לרחם עליהם והם תינוקות שנשבו, אלא אני מדבר על הדרך, ההשקפה המסוכנת. דתי לאומי זה שעטנז אמרו גדולי ישראל.
    מצורף לינק להרחבה עם קונטרס של הרב אלחנן וסרמן שמוכיח חד משמעית שמדובר בעבודה זרה כל נושא הלאומיות של הדתי לאומי
    http://www.yoel-ab.com/data/upload_images/docs/עקבתא%20דמשיחא%20למרן%20הגאון%20רבי%20אלחנן%20וסרמן.pdf
    ועוד דברים של עו"ד ערן בן עזרא מחבר ספר ההוכחות שיש בורא לעולם והתורה אמת: http://eranbenezra.blogspot.co.il/2013/07/blog-post_882.html שהביא את הלינק של כבוד הרב שם

    וחלק מהידיעות המעניינות שכתבת אכן חדשות לי. אך הייתי רוצה להדגיש בבקשה
    שכפי שאמרת, אנחנו לא מסכימים איתם בהשקפה ואפילו בצורה חריפה.

    ואינני זוכר מי אמר זאת, כמדומני או החפץ חיים או החזון איש, אך שאלו אותו שני יהודים כמדומני אם להיכנס לבית ספר חילוני או דתי לאומי, והוא הציע לחילוני – אחד מהם לא הקשיב לו ונכנס לישיבה או בית ספר דתי-לאומי ולאחר זמן מסוים הפך לחילוני…
    וזה שנכנס לבית ספר חילוני לאחר מכן הפך לשומר תורה ומצוות.

    כך שההשקפות מאוד שונות, עד כדי כך שזה סכנת נפשות ממש להיות בגישה כזאת.
    והנה דבריו של הרב דניאל בלס מאתר הידברות על מה התורה אומרת לגבי הדרך הדתית לאומית או החרדית
    " במאמר זה נביט בתורה, בתלמוד ובחיי רבותינו מדורי דורות, ונבדוק אחת ולתמיד, מי הולך בדרך ה', דתיים לאומיים, או חרדים?"….
    http://eranbenezra.blogspot.co.il/2015/07/blog-post_712.html
    ולגבי הסרטון של הרב עובדיה יוסף, מצאתי את הדברים הללו שמובאים בתגובה על הסרטון, שלקוחים מהאתר אזמרך בלאומים והמגיב זה הרב יואל אלחנן שליט"א אחד מגדולי הצדיקים בדורינו איש אמת:
    http://eranbenezra.blogspot.co.il/2015/08/httpwww.html
    שבת שלום ומבורך אח יקר לנו ולכל עמו ישראל :)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל