לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך על הצעה שניתנה 5 שנים לפני העיסקה

הצעתי לפני 5 שנים לקבלן [חבר מבית הכנסת] שאני מכיר היטב קרקע לבניה יחד עם 2 מתווכים [אני לא מתווך] הפגישה התקיימה במשרדו. באותה עת הוא לא היה בשל לרכישה. נודע לי שלפני כ-3 חדשים הוא רכש את הקרקע כשפניתי אליו הוא לא הכחיש את הדבר אך שלח לי את חוק המתווכים במקרקעין וטען א. שאין לי רשיון תיווך. ב. הוא לא חתום אצלי או אצל המתוכים שהיו איתי [בגלל שנתתי בו אמון כחבר הכל היה בע"פ] ג. הוא עשה בסופו של דבר את העיסקה עם מתווך אחר ושילם לו. האם לפי ההלכה מגיע לי שכ"ט בגין זה או מבחינת ועשית הישר והטוב בעיני למען ייטב לך וזה לעשות לפנים משורת הדין.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

הטעמים הראשונים שציין אין בהם כדי לפטור מתשלום דמי תיווך על פי דין תורה, וכן נהוג בכל בתי דינים לחייב לשלם דמי תיווך אף כשאין רישיון ואף כשאין הזמנה בכתב.

אבל, מאחר וכבר עברו חמש שנים, מסתבר שאינו חייב לשלם לכם דמי תיווך. חמש שנים הוא פרק זמן מספיק ארוך שכל הנתונים ישתנו והמידע שקיבל כבר לא אמור להיות רלוונטי וממילא יש לייחס את כל פעולת התיווך לאותו מתווך אחרון שהביא את העיסקה לידי גמר.

ככל שפעולת התיווך אכן מתייחסת רק למתווך האחרון, אין מקום לפצות אתכם לפני משורת הדין. אם יש ספק שמא פעולתם הועילה ותרמה לעיסקה, יש מקום להתפשר.

מקורות:

לעניין תוקף חוק המתווכים בדין תורה עיין כאן. לעניין דמי תיווך כאשר יש שני מתווכים עיין עלון המשפט גליון 58 עמוד 7.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל