לתרומות לחץ כאן

ילדה בן ואינה יודעת מיהו האב, האם חייב בפדיון הבן?

דחוף!
באה אשה בעלת תשובה עם תינוק בן חודש, ולא יודעת מי האבא [אם בכלל יהודי], ורוצה לעשות פדיון הבן ולא יודעת איך.

תשובה:

שלום רב,

מאחר שיש ספק אם הוא חייב פדיון הבן או לא, שהרי יתכן שהאב הוא כהן או לוי, א"כ היא יכולה לערוך לו פדיון הבן היום. והיא יכולה גם להמתין עד שיגדל ואז אם ירצה יפדה עצמו ללא ברכה. וראה במקורות.

מקורות:

גם אם האב הוא גוי הבן חייב בפדיון הבן – שו"ע יו"ד סי' יח. אלא שיש כאן ספק אחר האם הוא חייב בפדיון או לא, שהרי יתכן שהאב הוא כהן או לוי, וא"כ אין חיוב פדיון. וראה בקונטרס הספיקות (כלל ו' אות ה') שהביא משו"ת צמח צדק (סי' קכה) שנשאל בשאלה דומה שהאב אינה יודעת מיהו האב, יש צד שהוא כהן או לוי. והשיב, כי למרות שהרוב הם ישראל, מ"מ אין הולכים בממון אחר הרוב, והוא פטור מפדיון הבן. אולם בקונטרס הספיקות שם חולק, ולדעתו יש חילוק בין ממון רגיל לבין ספק בממון עניים או ממון שבט הכהונה שבזה לא אומרים אין הולדים בממון אחר הרוב, וראה שם מה שכתב בטעם החילוק.

אולם דעת רוב האחרונים שלא כדעת הקונה"ס, ראה שו"ת רע"א תניינא סז, שו"ת כתב סופר יו"ד קמה, אחיעזר ח"ב יו"ד כב, וראה עוד בדברי יחזקאל סי' ל' אות ט', וחזון איש יו"ד סי' ז' ס"ק ו'. ובשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קפח.

אולם אין ספק שבאופן עקרוני אם רוצים לעשות פדיון הבן לכאורה ניתן לעשות בלי ברכה. אולם אין זה פשוט כלל. משום שהאחרונים חולקים במקרה שהאב אינו לפנינו אם פודים אותו או לא. ראה שו"ע יו"ד סי' שה שנחלקו הט"ז והש"ך בזה. לדעת הט"ז אין פודים אותו, אלא הוא ממתין עש שיגדל ואז הוא פודה את עצמו. ולדעת הש"ך יכולים לפדות אותו מיד מדין זכיה. (ראה בש"ך ס"ק יא וס"ק כ' ובביאור הגר"א ס"ק יז). וראה עוד בפתחי תשובה שם ס"ק טז. אולם למעשה נוהגים כשיטת השו"ך ראה שם באגרות משה הנ"ל. וא"כ לכאורה מאחר שאין חובה פדותו, אולי עדיף שימתין עד שיגדל ואז אם ירצה, יפדה עצמו ללא ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל