לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לסמוך על המודעא של ערב ראש השנה לגבי מנהג טוב

לכבוד
הרב שליט"א
זוג שהקפיד לקיים מצוות עונה רק לאחר חצות הלילה ולאחרונה הגיעו למסקנא שהדבר משבש שיגרת חייהם ואין באפשרותם להקפיד על כך.
הדבר לא התקבל כנדר אך נהגו כן למעלה מג' פעמים. יש לציין כי הבעל עורך התרת נדרים מידי שנה בערב ראש השנה וכן הפרה על העתיד ולא זכר בשעת התרת נדרים מעניין זה ובוודאי שאם היה זוכר היה מתנה שיהיה בלי נדר וקבלה.
האם צריך התרת נדרים במקרה זה?

תשובה:

שלום רב.

בדרך כלל לא ניתן לסמוך על המודעא בערב ראש השנה ויש לערוך התרת נדרים, משום שיש שסבורים שהמודעא בראש השנה מועילה רק באופן שמיד בתוך כדי דיבור לנדרו הוא נזכר במודעא שמסר בערב ראש השנה ומעוניין לבטל את הנדר מחמתה, ואף שלהלכה הנדר בטל בכל מקרה, חוששים לכתחילה לדעה זו.

כמו כן, יש שסבורים שאדם שנדר והיה זוכר באותה שעה את המודעא שמסר בערב ראש השנה, מודעא זו בטלה גם לגבי נדרים שלא זכר בעת קיומם ממודעא זו, וממילא יש לחשוש שמא לגבי נדר אחר הייתם זכורים ממודעא זו.

 

אולם, לענין מנהג טוב שלא התנו עליו שיהיה בלי נדר כתבו הפוסקים שניתן לסמוך על מודעא זו, לפי שבאופן זה נחשב כאילו התנה במפורש שיהיה בלי נדר.

אך, במקרה שלכם יש לעיין, שהרי בדרך כלל נשים אינן מוסרות מודעא זו, וכאן הנדר משותף לשניכם, וממילא יש להצריך התרה לגבי נדרה של האשה.

מקורות:

על דעת הסוברים שהמודעא מועילה רק אם נזכר בה בתוך כדי דיבור לנדר, ראה טור סי' ריא בשם הרמב"ם ושו"ע שם סעי' ב, וראה ט"ז שם סעי' ג שיש שפירשו אחרת את דברי הרמב"ם, וע"ע מחנה אפרים הל' נדרים סי' יב. בשו"ת מהר"י וויל סי' ב כתב שלא ראינו לחכמי הדורות שסמכו על מודעא זו, וכנראה חששו לאותן סברות שהזכרנו לעיל. אולם, לענין מנהג טוב שאינו נדר ממש, כתבו הפוסקים שניתן לסמוך על מודעא זו גם אם היה זוכר בשעה שנהג כך את המודעא, משום שגילה דעתו שאינו רוצה שיעשה עליו הדבר כנדר, וממילא נחשב הדבר כאילו התנה בפירוש שיהיה בלי נדר, ראה שו"ת שלמת חיים סי' תסז, שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' צא, וראה ס' אעלה בתמר לגראי"ל שטינמן יו"ד אות מז בשם החזו"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל