שלום כבוד הרב,
אבי נתן לי לכסף בשביל שיהיה לי כסף לקנות לעצמי אוכל בקפיטריה שבבית הספר שלי. אני השתמשתי בכסף כדי לקנות ספרי קודש (ללא ידיעתו של אבי). האם הדבר נחשב גזל ומה עליי לעשות כדי לתקן זאת (איני יודע כמה כסף הביא לי אבי בסה"כ)?
תודה
תשובה:
שלום רב,
אני מתנצל על האיחור במתן התשובה
אינך חייב להחזיר את הכסף לאביך.
מקורות:
התרומת הדשן בסי' שנ (מובא ברמ"א חו"מ סי' רנג סעיף יב) כתב שאם שכיב מרע צוה לתת לבתו או לנכדתו סכום כסף עבור רכישת חגורה והבת או הנכדה נפטרו, יש לתת את הכסף ליורשיה גם אם אין כבר צורך בחגורה, כיון שדעתו של אדם קרובה אצל בנו ונכדו, אומרים שהתכוון לתת את הכסף ללא הגבלה. (ועיין שם בקצות סק"ו שהרמ"א סותר את עצמו שבסי' רי סעיף א פסק כדעת הרא"ש שדעתו של אדם קרובה לבנו ולא לבן בנו ובסי' רנז סעיף ב פסק כהתרומת הדשן שדעתו של אדם קרובה גם אצל נכדו.)
בנידון זה ייתכן לומר שאם האב נתן עבור אוכל, אין להשתמש בו עבור צרכים אחרים, כיון שהאב חייב לזון את בנו, ואם כן יש לומר שהאב התכוון לשלם לפרוע את חובתו, אבל מסתבר שהכסף היה עבור תוספת אוכל ומעבר למה שהאב חייב וממילא לא איכפת לאביו, אם הוא ישתמש בו לצרכים אחרים.
האם מותר לי להמשיך לעשות כך (כי אם אבי ידע מה אני קונה בכסף, הוא יאסור עלי לקנות את הספרים)
אם נראה שאביך לא יסכים עליך לבקש ממנו רשות לקנות ספרים.
השאר תגובה