לתרומות לחץ כאן

בעיות של נזילות בדירה שכורה שניתן לתקן ללא בעל מקצוע

לכבוד בית הדין

אני משכיר דירה. בימי החורף נוצרה בריכה על הגג כתוצאה מצואת יונים שסתמה את הניקוז. במשך כעשרה ימים לא היה ניתן לגור בדירה כתוצאה מהנ"ל.
לא היה צורך באיש מקצוע לפתוח את הסתימה, רק לעלות ולפתוח. לא היה בחוזה סעיף מפורט על נושא הנ"ל!
מי אחראי לפתיחת הסתימה? על מי היה לעלות ולבדוק?

האם יש להשיב את תשלום השכירות על הימים הללו?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

בעיקרון המשכיר צריך לתקן רק תיקונים המצריכים בעל מקצוע. במקרה זה לאחר שיודעים מה צריך לעשות, השוכר צריך לתקן בעצמו (אם אין קושי לעלות לגג), כיון שאין צורך לבעל מקצוע. אבל נראה לי שאדם סביר לא היה יודע מעצמו מה צריך לעשות וממילא אם השוכר היה דורש מהמשכיר לבוא לראות או להזמין בעל מקצוע, המשכיר היה חייב לעשות כן.

כל זה לעניין על מי מוטל לתקן, אבל לגבי דמי השכירות, השוכר חייב לשלם הכל ואינו זכאי לקזז מדמי השכירות, אלא אם כן ביקש מהמשכיר לתקן והמשכיר התרשל מלמלא את חובתו. במקרה זה שהסבל היה 10 ימים בלבד, לא נראה שהמשכיר התרשל. מה גם שבדרך כלל לא ניתן לתקן בעיות של נזילות באמצע הגשם.

מקורות:

לעניין על מי מוטל לתקן עיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ה. אם ניתן לגור בדירה בדוחק אין השוכר יכול לנכות מדמי השכירות. אם לא ניתן לגור אפילו בדוחק, יש בכך דעות חלוקות בפוסקים, אך במקרה זה שמדובר בבעיה לזמן קצר שהיה ניתן לפתור בקלות ושהשוכר לא ביטל את ההסכם, אלא דורש ניכוי מדמי השכירות נראה שלכל הפוסקים חייב לשלם דמי שכירות מלאים. עיין עלון המשפט גליון 30 עמוד ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל