לתרומות לחץ כאן

לקח מונית יחד אדם נוסף וההוא שילם יותר מדי

ביום שישי לפני כשבוע עמדתי ליד התחנה המרכזית בי-ם השעה הייתה 15:50 דהיינו כשעה לפני השקיעה ניסיתי לעצור מונית להר-נוף ורגע לפני שעצרתי את המונית ראיתי בחורה שגם מנסה לעצור ואינני יודע אם היא הייתה לפני בתור לחכות ותוך כדי שהתקרבה מונית היא אמרה לי שהיא צריכה להר-נוף אמרתי לה שנחלק את המחיר והיא הסכימה אני עליתי מקדימה והיא עלתה מאחורה היא הייתה צריכה לנוה ירושלים בהר-נוף שאינו על הדרך שאני הייתי צריך יצוין שהמונה היה בצידו של הנהג ליד החלון שלו מקום שגם אני וגם היא לא יכולתנו לראות את המחיר מבלי להתאמץ כשהיא עמדה לרדת היא הביאה לי 20 ש'ח ושאלה אותי האם זה בסדר אמרתי לה שכן מבלי להסתכל על המונה כי היה ברור לי שהנסיעה לא עלתה יותר מ40 ש'ח אלא שכשהנהג ירד לעזור לה להוציא את התיק שלה ראיתי שמחיר הנסיעה עד איפה שהיא ירדה עלה סך הכל 18 ש'ח הסתפקתי אם זה נעים שאני ירד להגיד לה ויכול להיות שהיא בין כה מוותרת כי אין לה עודף כמו שלי היה ברור שמחיר הנסיעה לא עלה 40 ש'ח,וכן יש לציין שהיה לחוץ לי מאד הזמן ולא רציתי להתעכב כלל מה שלא צריך, בכל אופן עד היעד שאני הייתי צריך להגיע בהר-נוף עלה עוד 3ש'ח דהיינו סה"כ 21 ש'ח השאלה מה הייתי צריך לעשות אז ומה עלי לעשות עכשיו האם אפשר לתלות שכמו שבאופן הפשוט היא הסכימה לשלם יותר ממה שהיא הייתה צריכה לשלם כי נראה לי שאם היא לומדת שם היא יודעת כמה בערך עולה מונית לשם כך גם היא מסכימה לשלם יותר ממה שהיה עולה לה לנסוע עד לפה או שמה כמה שהיה עולה לה לנסוע עד לפה היא מסכימה ויותר מזה היא לא מסכימה ומימלא עלי לפרסם במוסד הנ"ל ולאתר את הבחורה ולשלם לה.

תשובה:

שלום רב,

אז היה נדרש ממך לשאול לנהג בכמה אוחז המונה ולהחזיר עודף בהתאם לכך, כיון שמסתבר שהיא ציפתה ממך לעשות כן אלא שלא הרגישה בנוח לדרוש.
בדיעבד, אינך חייב להשיג את הבחורה.
סביר להניח שהבחורה לא ידעה בדיוק כמה עלה המונה והסכימה לשלם מחיר שודאי לא תפסיד מזה, אבל ידעה שייתכן שהיא משלמת יותר ממה שחייבת. אם הבחורה היתה מצפה לקבל עודף ממך היתה מוסרת לך שם ומס' טלפון. גם אם הבחורה הרגישה שלא בנוח ולכן ויתרה, בדיעבד אין זה מוגדר כאונס והמתנה היא מתנה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ב מבואר שאדם שמקבל יותר מדאי בכדי שאין הדעת טועה יכול לתלות שניתן לשם מתנה. בנידון זה, אמנם סברה שהמונה יעלה קרוב לארבעים שקל, אך גם ידעה שיש סבירות גבוהה שהמונה יעלה פחות מזה ואף על פי כן לא עשתה שום תנאי ולא מסרה שם ומס' טלפון, כך שניתן לתלות שהיתה מוכנה לשלם יותר כדי לצאת מכל ספק שהיא משלמת פחות מדי.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לכאורה יש לציין עוד שכיוון שחשבה בתחילה לקחת מונית לבד ולשלם 40 או 38 וודאי שלא עשתה ענין משקל אחד שאולי שילמה יותר
    ועוד היות והיא נתנה הסכום על דעת עצמה ולא שהוא ביקש ממנה סכום כזה או אחר לכאו' בפירוש לא התכוונה לקבל עודף

    ועוד שהרי ברור שלפי מונה אף פעם זה לא אותו דבר פעם 38 ופעם 41 וכו לפי מצב הכביש כך שכשנתנה היה על דעת בין אם זה פחות ובין יותר

    ועוד שכפי שהוא יכל לבדוק במונה יכלה גם היא ולמה החובה עליו לבדוק כשנתנה מדעתה ולא ביקשה עודף

    ועוד שדרך העולם שלא להקפיד על שקל (וגם אם משהו מבקש מתנה שקל או שאין עודף ואתה ממהר אין מקפידים בזה רוב אינשי)ובפרט כשאתה נהנית ב-20 ע"י שהתחלק הנסיעה עם השותף

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל