באיזה מקרים אפשר לצבוע אוכלים בשבת

רבני בית ההוראה
כ"ב חשון ה'תשע"ב

מהו ההלכה פסוקה בשבת מתי לחשוש צביעה באוכלים? ומתי לא חוששים? ומתי נכון להחמיר? והאם יש חילוק בין שבת ליו”ט?

תשובה

שלום רב!

1. מותר לתת תמצית תה או נס קפה או תרכיז ממותק בתוך מים בשבת ואין בו איסור צביעה, מכיון שמטרת נתינת התה… אינו בשביל הצבע רק בשביל הטעם, וכמו כן בכל מקום שמתכוין לשיפור הטעם ואין לו מטרה של צביעה, מותר לצבוע אוכלין.

2. אמנם לכתחילה עדיף להכניס תחלה לכוס את החומר הצובע [תמצית התה], ואחר כך לשפוך עליו את המים, (ולא לשפוך את התמצית בתוך המים).

[יש לציין שכל הנ”ל הוא רק ביחס לדיני צביעה אבל כמובן בהכנת תה צריך גם ליזהר של ליכשל באיסור בישול].

3. מותר לתת יין אדום בתוך יין לבן ואפילו אם מכוון לעשות מראה אדם במאכל או במשקה, אמנם דעת המשנה ברורה שלכתחילה ראוי להמנע מזה, (אמנם אם שופך את היין הלבן בתוך היין האדום, יש להקל, וכפי שכתבנו בסעיף הקודם).

4. אומן שרוצה לעשות מאכל מיוחד, והוא צובע את המאכל, בשביל להשביח את המראה של האוכל אסור לו לצבוע בשבת את המאכלים.

מקורות

1. בית יוסף סימן ש”כ בשם שבלי הלקט שלמד מדברי היראים שאין איסור צביעה באוכלים, ועיין בנשמת אדם כלל כ”ד אות ג’ שהאריך בזה,

2. שער הציון סימן שי”ח ס”ק ס”ה.

3.עיין במשנה ברורה סימן ש”כ ס”ק נ”ו.

4. נשמת אדם שם. עיין שם שמקשה סתירה שמצד אחד מבואר בגמרא בשבת [עה] שמי ששוחט בהמה בשבת חייב משום צובע. כלומר שהוא צובע את הבשר על ידי הדם, והוא מעוניין בצביעה כדי שידעו שזה טרי. ומצד שני מבואר שמותר לתת חלמון של ביצה לתוך חרדל כדי להשביח את הגוון של החרדל, ועל זה תירץ הנשמת אדם שבמקרה שהאדם הוא אומן אסור לו אבל אם אינו אומן גם אם המטרה שלו לצבוע את האוכל, מותר. וכן מבואר בפמ”ג א”א סוף סימן ש”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *