לתרומות לחץ כאן

דם ווסת אם אוסר בלא הרגשה

שלום רב לכבוד הרב!
זמן רב אני מתקשה בשאלה בהלכות נדה, וחשבתי שאולי כאן המקום לשאול אותה, לכאורה בימינו שכמעט לכל הנשים אין הרגשה האוסרת, אם כן כל הסיבה האוסרת נשים היא מחמת ראיית כתמים, ואם כן כל אשה יכולה להתחכם בזמן מחזור וללבוש בגדי צבעונים ולא לבדוק כלל, ובכך לא להטמא גם בזמן מחזור, אני יודע שמסברא זה לא יתכן השאלה היא איך תאסר אשה בימינו באופן ודאי גם ללא ראיית כתמי דם?
יישר כח לכבוד הרב.

תשובה:

אשה שרואה בשפע מחזור ווסתי, נאסרת מן התורה ולא צריך ממש הרגשה לזה, אלא כיון שזה דרך הראיה בכך אסרה תורה, עיקר מה שמדובר על הרגשה זה על ראיה חד פעמית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה דברי הרב ברורים, אך תמהתי למה לא הביא הרב מקור לדין זה, האם הוא מפורש בתורה, בפוסקים? ברוב הפוסקים מוזכר הדין של הרגשות, ולכאורה איזה טומאה יש בלי זה אם לא רואים כתם? ייש"כ.

  2. הדברים מבוארים היטב בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ו סי' כא), ובשו"ת באר משה וז"ל שם "והאמת כשו"ע הרב עפ"י הש"ס והפוסקים אבל בזמנינו שהרבה נשים מאוד רואות בלא שום הרגשה בכל ראיה [-של ווסת רגילה] יש בה משום וסת [והיינו דטמאה גם מן התורה ע"ש]", ובעיקר דבריו ע"פ השו"ע הרב עי' בצי"א שחלק עליו וכתב שאף שו"ע הרב מודה בזה ע"ש.
    ובשו"ת תשורת ש"י (תנינא סי' קא) כתב להחמיר יותר שכיון שודאי דם בא בהרגשה אמרינן "ארגשה ולאו אדעתה" שהרי ודאי שצריכים להרגיש, ולכן רוצה להחמיר אף בראית כתם, ע"ש, אולם נראה שאף אם לא ניקח חומרתו לענין כתמים אבל לגבי ראית ווסת, בודאי שהיה הרגשה שלא שמה לב אליה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל