לתרומות לחץ כאן

התקנת מנגנון מכני לתריסים למניעת חילול שבת – על חשבון הקבלן או הדיירים?

לכבוד הרב שלום רב!
אני קבלן בנין הבונה בנין דירות.
בבנין אנו מתקינים פתחים/תריסים חשמליים למרפסות ו/או לגינות הצמודות לדירות הגן ללא אפשרות פתיחה מכנית (שתמנע חלול שבת).
רוב האוכליסיה בפרויקט אינה דתית אך קיימים גם דיירים השומרים תורה ומצוות ו/או שומרי שבת.
האם אני מחוייב להתקין תוספת של אפשרות פתיחה מכנית על חשבוני למניעת חילול שבת בכל הדירות? או להתקין על חשבוני רק בדירות שמבקשות זאת במפורש (הדיירים שומרי השבת)? או רק מי שדורש לתת לו את האפשרות להוסיף מנגנון מכני על חשבונו בתוספת תשלום?
כמובן שישנם אנשים שלא יתקינו מנגנון מכני אם ידרשו לתשלום נוסף!

תשובה:

שלום רב,

מצד איסור שבת לא מוטל עליך להתקין מנגנון מיכני, שהרי אפשרי שלא לפתוח ולסגור את התריסים בשבת רק בחול, ואין איסור להכשיל בעבירה כשמוכרים דבר שניתן להשתמש בו גם בהיתר. גם אם תתקין מנגנון מיכני לא תועיל כלום לאלו שאינם שומרי תו"מ, כיון שהם ממילא ישתמשו בחשמלי.

מצד דיני ממונות, אני מניח שכתבת בהסכם המכר שתתקין תריסים חשמליים ולא פירטת אם תתקין גם מנגנון מיכני. לכאורה אינך מחויב להתקין מנגנון מיכני, אף לאלו ששומרים תו"מ, כיון שאינם מוכרחים לפתוח ולסגור את התריסים בשבת. אבל אם מקובל בין הקבלנים שמתקינים תריסים חשמליים לדירות בשכונות מעורבות, להתקין גם מנגנון מיכני, עליך לעשות כן, כיון שבמקח וממכר המנהג קובע.

אם לא נכתב בהסכם המכר שתתקין תריסים חשמליים, ואתה בא לעשות כן מיוזמתך, הדיירים רשאים לדרוש ממך (מי שידרוש) להתקין מנגנון מיכני, או לחלופין להתקין תריסים רגילים, בטענה שלא הסכימו על תריסים שלא יהיו רשאים לפתוח אותם בשבת.

מקורות:

לענין איסור שבת, עיין שו"ת אגרות משה או"ח ח"ב סי' סב ויו"ד ח"א סי' עב שמתיר למכור מוצרים חשמליים למחללי שבת, ובפרט בנידון דידן שהקבלן התחייב כבר בחוזה על כך, ולא יועיל כלום אם יתקין מנגנון מיכני, שהרי מחללי השבת ישתמשו בחשמלי.

לענין דיני ממונות נפסק בשו"ע חו"מ סוף סי' רטו שהמנהג קובע מה אמור להיות כלול במקח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל