לתרומות לחץ כאן

אכילת מצות מכונה להמקפיד בכך במקום אונס

שאלה:

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א

אחדשה"ט

בעת לומדי דבר ה' – זו הלכה, נתעורר אצלי הקושיה, ותורה היא וללמוד אני צריך, ונפשי בשאלתי מאת הדרת כבודו שימחל וישיב לי

הנידון אודות אחד הנגזר עליו (ל"ע) לשבת סגור בבית האסורים בימי הפסח, והנה הוא היה רגיל ומקפיד בביתו בימים כתיקונם, לאכול אך ורק מצות עבודת יד, וכידוע להדר"ג דיש המחמירים שמצות מכונה חמץ הם מטעם הכמוס ואף לא לצרף לזימון האוכל מצות יד עם האוכל מצות מכונה כדברי הדברי יציב – או"ח סימן ר"א ועוד

והנה מאת שלטונות בית האסורים אין באפשרותו לקבל, אלא מצות מכונה, האם יוצא ידי חובתו בליל פסח מכזית מצת מכונה, ויקיים המצווה
והאם צריך בכגון דא לעשות התרת נדרים על מנהגו הטוב

המחכה ומצפה לתשובתכם הרמה
מרדכי יצחק א.

תשובה:

חייב לאכול את המצות הללו, ואינו צריך לעשות התרת נדרים.

מקורות:

גם להסוברים שנחשב כ"חמץ גמור" אין זה רק בתור "מיגדר מילתא" ולא שזה נחשב לחמץ, לגדרי חמץ יש את הגדרים המובאים בהלכה, ואין במצות מכונה ולו גדר אחד מזה [יש בזה בעיות אולי של "לשמה" וכד', אך לא של חמץ גמור לפי גדרי ההלכה המסורים].

להמבואר בדגול מרבבה (יו"ד סי' ריד) והובא בכל הפוסקים, אם צריך לאכול מחמת חולי או אונס לפי שעה אין צריך התרת נדרים, ומשום כך הנצרך לאכול בתענית ציבור מחמת חולי ואונס לפי שעה אינו צריך התרת נדרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל