לתרומות לחץ כאן

קיבל כסף ללמוד דבר מסוים עד שנה ולא הספיק

שאלה:

גביר מחו"ל בקש מראש כולל בירושלים שאברכים ילמדו עבורו את כל התורה כולה, וחלקו את כל התורה, מסכתות ומדרשים וכו' ליותר ממאה אברכים וכל אחד קבל 1600$.

ממני ביקשו אם אוכל ללמוד ספר תורת כהנים (כי למדתי קדשים בשנים אלו) והסכמתי וקבלתי את התמורה מראש, אמרו לנו לסיים את הלמוד תוך שנה, אני לא הספקתי מפני שהספר הוא מאד קשה כידוע(ונשאר לי בעקר בתז"מ).

יצרתי קשר עם ראש הכולל הנ"ל,ואמר לי שלא היה קפידה דוקא על שנה, אלא למגדר מילתא לכן אוכל להמשיך ולגמור, אני התעצלתי ועכשיו חולפת עוד שנה, ועדין לא סיימתי. אני משלים זאת לאט לאט.

אמנם –יש לצין שכבר תוך שנה ראשונה סיימתי הכל בקריאה מהירה (וגם שילמתי לאברך אחר 1000 ₪ שלמד את כל פרשת המילואים ועוד), וגם עתה כבר איני כ"כ זוכר מה למדתי טוב ומה עלי להשלים.

והשאלה: האם צריך אני להחזיר את הכסף או מקצתו, או שאין כאן קציצה גמורה ולא חוזה מוחלט ואין לי חובה להחזיר הכסף. ובפרט שמאד לא נעים לי לדבר שוב עם ראש הכולל הנ"ל

וברצוני לדעת האם אזדרז ואסים את הדפים שחסרים לי בחדשים הבאים במהרה יצאתי ידי חובה, או לא. (וגם לדעתי כלל לא צודקת החלוקה שעל ספר קשה זה שלמו כמו ששלמו על מסכת של 120 דף). ועוד י"ל שבספר קשה זה מובן מאליו שיש פרקים שנלמדים רק בקריאה מהירה

תשובה:

לא צריך לדאוג על הצורה שלמדת החומר כי העיקר הוא שלמד, וגם העיקר שאתה משלים לאט לאט את כל החומר שהוא ביקש שתלמד.
גם לא צריך לדאוג על זה שאינך לומד כי כבר אמרו חז"ל שהלומד ואינו חוזר הוא כמו זורע ואינו קוצר וכיון שלא היתה בקשה לחזור ודאי שאינך זוכר.
אל תחזיר דבר לגביר כי אם תעשה כך תעליב אותו ואינו ראוי לעלבון שהרי הוא עזר לך.
גם כדאי לך  להזדרז עם הדפים החסרים כדי שהענין ירד מן הפרק ולא יפריע לך.
ומה שאתה קבלת חומר קשה היה מן השמים, וכל מה דעביד רחמנא לטב עביד.

[התשובה נשלחה על ידי הגאון רבי י.י. פיינהנדלר, הי"ת ישלח לו רפו"ש במהרה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל