לתרומות לחץ כאן

נתינת מאכל לא מבושל בכלי שני בשבת

שאלה:

האם יש איסור מיחזי כמבשל בכלי שני, ובאילו תנאים??

יישר כח.

תשובה:

דבר המבושל כל צרכו בין לח ובין יבש אפילו שנצטננו כבר, מותר להניחם בכלי שני. אך דבר שאינו מבושל אין להניחו בכלי שני משום שזה נחשב ל"מיחזי כמבשל", ולפעמים יש בזה משום איסור בישול לכמה דיעות.

תבלינים שעשויים לתבל את המאכל אין לאסור להניחם בכלי שני [אלא אם כן ברור שהחום במאכל הוא בדרגה של "יד נכוית בו"].

מקורות:

משנ"ב סי' שיח ס"ק לד, הביא דעת המג"א שיש דין מיחזי כמבשל אף בכלי שני, ובלבד שיהיה דבר שלא נתבשל קודם לכן, אך אם כבר נתבשל בין יבש ובין לח אין להחמיר בזה, והיינו שמקור החומרא היא דעת התוס' בתירוץ אחד (שבת קמה:) ושאר הראשונים חלקו על התוס', ואף השו"ע והרמ"א בפשטות לא סוברים כן, וכן העלה באגלי טל שהעיקר שלא כתוס' ואין דין מיחזי כמבשל בכלי שני.

אולם יש להוסיף שדעת החיי אדם שאף בכלי שני אסור להניח דבר שאינו מבושל כש"היד נכוית בו" והביאו המשנ"ב (ס"ק מח) ומשום כך דעת החזו"א (או"ח סי' נב ס"ק יט ד"ה וכל זה) שיש להחמיר בדברים שלא נתבשלו כיון שקשה לשער בין יד סולדת ליד נכוית אך עיקר האיסור הוא משום "מיחזי כמבשל" [ואף כי רבים מהפוסקים שחלקו על יסוד החיי אדם וסוברים שאין חילוק בכלי שני בין יד נכוית ליד סולדת ובכל מקרה אין בזה איסור בישול, עי' שבת כהלכה ח"א פ"א הערה כג, וכן כתב שם החזו"א"ומיהו כתבנו שם דגמ' דידן פליגא" ונראה דעתו עיקר שלא כהחיי אדם וסיים "ומ"מ קשה להקל באיסור שבת"].

מאחר ואין אנו בקיאים בין "יד נכוית בו" ל"יד סולדת בו" יש להחמיר בכל אופן שלא להניח דבר שאינו מבושל כלל בכלי שני [למעט תבלינים שנועדו רק לטבל את המאכל כמלח לא מבושל, פלפל שחור, פפריקה כמון וכיוצא בזה שאין להחמיר רק אם ברור שהיד נכוית בו], אך אף אם ברור שאין יד נכוית בו דעת המשנ"ב שיש להחמיר בכל הדברים [למעט תבלינים הנ"ל] שלא להניח בכלי שני שהיד סולדת בו, משום שזה "מיחזי כמבשל", אולם אם הדבר כבר מבושל מערב שבת, אפילו אם הוא עתה צונן, בין אם הדבר יבש ובין אם הוא לח, אין חשש ומותר להניחו בכלי שני.

בעיקר וטעם הדבר יש להוסיף: יש שני ענינים ב"מיחזי כמבשל" ישנו מיחזי כמבשל בצורת הפעולה, דהיינו הנחת מאכל מבושל יבש על גבי האש בשבת אסרוהו חז"ל [איסור "חזרה"] משום מיחזי כמבשל, והיינו כיון שעושה פעולה הדומה לפעולת האדם כשבא לבשל, אולם נתינת מאכל לא מבושל בכלי שני האיסור הוא משום "תוצאת הפעולה" שמאחר והדבר לא היה מבושל ומניחים אותו בדבר חם נראה שחפץ בתוצאת בישול ואף זה לדעת תוספות בכלל איסור של מיחזי כמבשל, ולכן אם הדבר כבר מבושל אין בזה מיחזי כמבשל כיון שאין כאן תוספת "תוצאה".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תשובה מחכימה ביותר, אך למסקנת הדברים עולה לכאורה כי אסור ליתן בכלי שני מים קרים, ולמשל אם אדם מכין בקבוק לתינוק או כוס תה ונתן בתחלה מים חמים, אם יוסיף מים קרים לתוכם יהיה אסור מדין מחזי כמבשל אף במקום שאין היד נכוית בו ורק סולדת בו??

  2. במים לא מצינו שיהיה בהם דין של מיחזי כמבשל, והטעם נראה שמכיון שהנחת מים קרים במים חמים דומה יותר לתבלין שאין הכוונה לבשלם, אלא לקרר את המים, וכן מפורש בסוגיא של אמבטי, וכמו שפסק השו"ע שרק באמבטי שהיא מלאה מים חמים רבים ונראים כרותחין, אסור להניח בה אפילו בכלי שני, אבל כוס וכד' מותר והטעם כנ"ל, ועוד שהרי כאן המים מתערבים היטב ולכן אין בזה משום בישול ולא מיחזי (עי' משנ"ב שם ס"ק עח).
    וכן מפורש בפרי מגדים (סי' שיח א"א ס"ק לב)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל