שאלה:
שלום הרב, ידוע שאין להשאיל ללא רשות הבעלים וכן בדבר שאינו מקפיד יש מחלוקת. האם הוא הדין באופן שהבעלים בעיקרון מקפיד אך עתה יש מקרה יוצא דופן? למשל, בעלים של מקום כתב שאין להיכנס לשירותים אלא רק לקוחות המקום (סברא מובנת); מה יהא הדין במקרה שיש אישה בהריון וכד' שאם לא תיכנס שם יהיה לה בזיון גדול ואז יש אודמנא דמוכח שלא יקפיד בעל הבית? תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה,
השאלה שלך תלויה במחלוקת הש"ך והתוספות, שנחלקו בדבר שהדרך להקפיד, אלא לאדם פלוני אילו היה יודע היה מסכים, משום שהוא חבירו או שהוא ת"ח. שלדעת התוספות אסור, כיון שאנו פוסקים שיואש שלא מדעת לא הוה ייאוש וצריך שידע והתייאש, וכמו כן צריך נתינת היתר ממשית, ולא מועיל אילו היה יודע היה מסכים. והש"ך חולק ומיקל בזה. והקצות הסכים עם התוספות, והנתיבות ועוד אחרונים הסכימו עם דעת הש"ך. ולכן אפשר להקל כדעת הש"ך.
מקורות:
ראה ש"ך סימן שנח.